Adriaan Kragten schreef:
De onzuiverheid die bij een trompet optreedt ten gevolgen van combinatie van ventielen is veel groter dan het verschil tussen de gelijkzwevende en de harmonische stemming. Dit geldt vooral voor de Cis en de lage Fis. Dit komt omdat de buislengte die toegevoegd wordt aan de hoofdbuis door het indrukken van het tweede ventiel wel de juiste lengte heeft ten opzichte van de lengte van de hoofdbuis maar veel te kort is als de hoofdbuis al verlengd is door indrukking van het eerste en het derde ventiel.
De lage fis klopt bij mij anders best goed. De des en d moeten een centimetertje of zo uit. Je onderstaande verhaal is m.i. onzinnig. Waarom zou het gebruik van een trigger ( waarom in vredesnaam met je lip, die trigger zit er niet voor niks op ) meer tijd kosten? Als je het goed oefent, dan leer je precies om het goed te doen. Kost echt geen tijd hoor....
Adriaan Kragten schreef:
Als je dan toch een, volgens de gelijkzwevende stemming, zuivere Cis wilt blazen dan moet je de toon met lipspanning laten zakken wat ten koste gaat van de kwaliteit van de toon of je moet een trigger gebruiken wat tijd kost. Ventielinstrumenten met drie ventielen zijn daarom een compromis als het op de zuiverheid aankomt. Adolf Sax en ikzelf en waarschijnlijk nog vele anderen hebben geprobeerd of ze iets aan dit probleem konden doen en dat blijkt mogelijk te zijn met een instrument met zes ventielen maar deze zes ventielen hebben ook weer een heleboel nadelen waardoor het instrument van Adolf Sax met zeven bekers niets is geworden. Ik ben me er van bewust dat dat voor mijn Sixel ook wel het geval zal zijn maar ik vond het gewoon een leuke uitdaging.
Dat de uitdaging leuk is, is aardig. Maar ik heb je nog niet in horen gaan op mijn verhaal over Yamaha... Wanneer beantwoord je nu eens de vraag over klank, en muziek maken in zijn algemeen..
Adriaan Kragten schreef:
Ik heb in één van mijn rapporten aangetoond dat de stemming met vier ventielen ook al veel beter wordt maar vier ventielen vereist een andere speeltechniek waar waarschijnlijk niemand aan wil beginnen. Toch blijf ik erbij dat het zinnig is om technieken te onderzoeken waardoor de intrinsieke zuiverheid van een trompet t.g.v. de combinatie van ventielen verhoogd wordt. Je speelt gewoon gemakkelijker gelijkzwevend als je bepaalde tonen niet hoeft te corrigeren.
\Dat laatste is zo obvious dat het bijna belachelijk is. Nogmaals, Yamaha heeft dat onderzocht, en er kwam een lelijk onspeelbaar ding uit. En Yamaha heeft heel wat meer geld voor onderzoek dan jij en ik bij elkaar.
Adriaan Kragten schreef:
Dat je op een perfect zuiver instrument vals zou klinken als de overige muzikanten vals spelen is een drogredenering. Die overige muzikanten proberen allemaal ook om zuiver te spelen volgens de gelijkzwevende stemming en het maakt niet uit of ze nu een instrument hebben dat van zichzelf zuiver is, zoals een goed gestemde piano, of dat ze een instrument hebben dat een bepaalde intrinsieke onzuiverheid heeft.
Ja Adriaan, nu moet je niet gaan smijten met termen als drogredeneringen. Als ik het enige zuivere instrument in mijn poten heb, en de rest heeft allemaal onaangepaste toeters, dan speel je vals. Ten opzichte van de rest, klop jij dan niet. En of dat nu bij jou ligt of bij een ander, maakt niet uit. Ik kan de enige zijn die een zuivere a speelt, als de rest een a speelt die anders is, ben ik vals, of het nu klopt met de tuner of niet. Iets dat uit de toon valt ( woordspeling de gekste ) is nu eenmaal de zwakke schakel.
Maar deze hele discussie is al eens gevoerd, en wederom heb je het niet over simpelweg samen muziek maken. En wederom heb je het niet over de man die erachter staat te zwoegen. En wederom ga je niet in op mijn verhaal over allang onderzochtte dingen.