Zult [PL] schreef:
Aan deze zou ik nooit starten, de hoogte is bijzonder schammel, heb er zelf ooit een mogen bespelen, het was niet bepaald best. Normaal piep ik soms een F#3, maar op deze kwam er net een B2 uit.
1. Een goed hoog register is zeer subjectief: wat voor een trompettist een gemakkelijk in de hoogte spelende trompet is, kan voor een ander vrijwel onbespeelbaar zijn.
2. Als een trompet goed klinkt in het normale register, kan de hoogte schammel (ik kom ook uit Heerlen, maar weet niet wat dit woord betekent) zijn, maar kan het nog altijd een goede trompet zijn. Zelfs een leadtrompettist speelt 80% (of was het meer) van zijn noten onder de C3.
3. Een F#3 "piepen" vind ik niet direct in overeenstemming met uw "niet te hard drukken"-verhaal. Niet te hard drukken, en 23 jaar ervaring zou juist een gezonde trompettoon moeten opleveren, ongeacht in welk register. Een F#3 kunnen piepen betekent voor mij dat de toon dan dus niet inzetbaar is. Uw functionele bereik gaat dus tot de B2, wat voor een amateurblazer uit de fanfarewereld helemaal niet slecht is.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL