trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Olds recording bes trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 05:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 22:49 

Zult [PL] schreef:
camel schreef:
Goh, ik wist echt niet dat ik hard drukte. Moet ik misschien toch maar weer terug naar het conservatorium. En briljant van u dat u dat, zonder mij ooit gehoord te hebben, zomaar kan stellen. Heb met mijn Olds nooit klachten gehad over mijn spel.
En eerlijk gezegd, heb ook nog niks van schade aan mijn lippen ondervonden.

Dat is niet erg, een heleboel trompettisten wisten dit immers niet. Daarom is het heel goed dat je dit onderkent, want dan kun je er immers wat aan doen! Uit ervaring weet ik dat teveel druk niet goed is: ik heb 23 jaar geleden littekenweefsel moeten laten weghalen, sinds toen heb ik gefocused op niet hard drukken. Dit kan een lange weg zijn, maar geef niet op, jij kunt dit ook. Veel studeren, gebruik de lange noten zeker, maar druk het mondstuk niet te diep in de lip.
het sarcasme droop van zijn post af....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:13 

ik geloof dat zultpl nog niet helemaal door heeft wie de profs zijn, wie de wel willende amateurs, en wie hier niet weet welke kant van de trompet het mondstuk in moet.

maar het sarcasme lag er wel heel dik op ja.

ik verwacht nog veel goeie dingen van deze man,
kijk nu al vol verwachting uit naar z'n volgende post.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:14 

Mischa schreef:
Ik ben van mening dat om amazuur te kweken je jezelf helemaal kapot meot spelen. dat wil niet zeggen dat je moet gaan forceren. gewoon blijven spelen totdat je moe bent en er gewoonweg niet meer fatsoenlijk op kunt blazen. maar nogmaals: ZONDER te forceren.
Als je steeds maar speelt en niet jezelf pusht meer te moeten blijft je uithoudingsvermogen stabiel, ga je pushen en over het randje, dan verbetert het

Aangezien jij dit soort berichten tikt kan ik niet anders concluderen dat jij precies hetzelfde probleem als camel hebt: te veel drukken. Ik snap dat dit in eerste instantie niet een heel prettige boodschap is omdat het veel tijd en doorzettingsvermogen vergt om dit aan te passen en het uw speelplezier in het begin drastisch zal verlagen. Echter, ik probeer jullie enkel te helpen: het heeft mij 23 jaar geleden gered van een lip vol schade. De artsen hebben er destijds 1 1/2 uur over gedaan om alle onbruikbare weefsels van mijn lip te snijden. Denk hier eens goed over na. Op de juiste manier studeren en niet te hard drukken gaat u veel genoegen opleveren! Ik speel dermate al vele jaren met groot succes in ons fanfarecorps.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:20 

mag ik je een heel kleine tip geven?

kijk even rond op t forum voordat je conclusies trekt over t niveau en techniek van mensen. tis maar een suggestie hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009 23:53 

Heb inderdaad even bekeken wat zowel camel als mischa zoal doen. In principe zijn ze goed bezig, maar juist daarom wil ik ze nu al behoeden voor enkele valkuilen. Dit zou hun progressie danig kunnen temperen. Om die stappen te nemen is ook niet makkelijk en kost misschien enige trots, maar ik ben er slechts om te helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 02:50 

Zult [PL] schreef:
Aan deze zou ik nooit starten, de hoogte is bijzonder schammel, heb er zelf ooit een mogen bespelen, het was niet bepaald best. Normaal piep ik soms een F#3, maar op deze kwam er net een B2 uit.

1. Een goed hoog register is zeer subjectief: wat voor een trompettist een gemakkelijk in de hoogte spelende trompet is, kan voor een ander vrijwel onbespeelbaar zijn.
2. Als een trompet goed klinkt in het normale register, kan de hoogte schammel (ik kom ook uit Heerlen, maar weet niet wat dit woord betekent) zijn, maar kan het nog altijd een goede trompet zijn. Zelfs een leadtrompettist speelt 80% (of was het meer) van zijn noten onder de C3.
3. Een F#3 "piepen" vind ik niet direct in overeenstemming met uw "niet te hard drukken"-verhaal. Niet te hard drukken, en 23 jaar ervaring zou juist een gezonde trompettoon moeten opleveren, ongeacht in welk register. Een F#3 kunnen piepen betekent voor mij dat de toon dan dus niet inzetbaar is. Uw functionele bereik gaat dus tot de B2, wat voor een amateurblazer uit de fanfarewereld helemaal niet slecht is.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 07:38 

Zult [PL] schreef:
Heb inderdaad even bekeken wat zowel camel als mischa zoal doen. In principe zijn ze goed bezig, maar juist daarom wil ik ze nu al behoeden voor enkele valkuilen. Dit zou hun progressie danig kunnen temperen. Om die stappen te nemen is ook niet makkelijk en kost misschien enige trots, maar ik ben er slechts om te helpen.

:mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 07:40 

Zult [PL] schreef:
Op de juiste manier studeren en niet te hard drukken gaat u veel genoegen opleveren! Ik speel dermate al vele jaren met groot succes in ons fanfarecorps.

Met veel genoegen zie ik een link tegemoed van een opname van uw succes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur