trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Feniks
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 08:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 291 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2008 00:02 

Kees de Leeuw schreef:
Zo hebben mijn favorieten altijd een reversed leadpipe gehad, maar of dat zo blijft ? Heeft de Feniks dat trouwens ?

De Aeolus wel, de Hades niet.
Maar dit begint een beetje een vreemde discussie te worden.
Theo heeft gelijk als hij zegt dat er spelers zijn die aan de specificaties van een instrument kunnen zien of die toeter geschikt is ja of nee. Maar zelfs dan nog is het vaak een kwestie van uitproberen en dan bepalen. Ik ben het alleen niet met Theo eens als hij vindt dat een instrument altijd een samenraapsel van compromissen is. Dat geldt alleen als je een instrument bouwt om een zo groot mogelijke groep aan te spreken.
Om een bekend :wink: voorbeeld te geven, van de HvL B4 kun je dat nog wel stellen, dat is voornamelijk een op alle punten verbeterde VB 37 (en een erg geslaagde ook!), maar bv de V-flow of Oiram zijn niet voor de grote massa bedoeld of geschikt.
Hetzelfde geldt voor de Hades, Erik zal er inderdaad niet gelukkiger van worden om de simpele reden dat hij een heel ander klankbeeld in zijn hoofd heeft.
De Hades is meer voor de Schilke/Calicchio speler die meer wil, niet voor de Bach 37-speler. En het is zeker geen samenraapsel van compromissen, integendeel. Ik heb de Feniks gemaakt omdat er al zoveel instrumenten in het midden zitten. De hades zit duidelijk links van het midden, de Aeolus rechts van het midden (maar daar kunnen Bach-spelers wel goed mee uit de voeten :D ).
Als Erik ze een keer zou komen testen weet ik ook zeker dat hij een voorkeur zal hebben voor de Aeolus, al is die veel te donker om in z'n werk als lead te kunnen gebruiken. Maar die ligt wel dichter bij zijn beleving van hoe een instrument zou moeten spelen en/of klinken dan de Hades.

Samenvattend, natuurlijk is elk instrument ontworpen vanuit een bepaalde receptuur.
Het is alleen aan de kok of iedereen het lekker moet vinden of alleen een bepaalde groep lekkerbekken :lol: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2008 10:50 

Hans,

jij beschrijf exact wat ik bedoelde

Met samenraapsel van compromissen bedoelde ik niets negatiefs maar juist datgene wat jij beschrijft namelijk dat je juist die variabelen aanpast op een manier dat het instrument een bepaalde doelgroep bediend die je voor ogen hebt.

Dat is ook het verschil dat ik aangaf (en bedoelde) met aanpassingen van een al bestaand model aan persoonlijke voorkeuren. Dat is dus wezenlijk anders dan het ontwikkelen van een nieuw concept/model.

Profiel  

Berichttitel: Feniks
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 12:27 

Ik weet niet hoe originaal de naam Aeolus is, maar Best Brass in Japan bouwt een Aiolia, ik dacht allebei afgeleid van dezelfde godheid. Die Japanner ziet er overigens niet verkeerd uit, iemand ervaring mee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009 18:35 

Aioli(a) heeft bij mij toch meer een gevoel van knoflook, u weet wel: dat heerlijke product, waar de muggen, niet ten onrechte, voor op de loop gaan ( leuke meiden trouwens ook :cry: )

Maar zonder gekheid: als die toeters net zo goed zijn als de dempers, zou het leuk zijn om te proberen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:10 

Hier staan ze op: de Artemis ziet er een beetje uit als een Bach, de Aiolia als een Genesis, een Monette enz, weegt ook 1,75 kilo....

http://www.bestbrass.jp/en/brass/index.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:29 

En kost zonder de invoerrechten en BTW al ruim € 10.000,-
De Artemis is gelukkig een stuk goedkoper, nog net geen € 8.000,-
:lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:46 

Sorry Hans, het is jouw topic.
Het was ook niet bedoeld als concurrentie maar de dempertjes van BB zijn nogal bekend. Minder bekend is dat ze ook een soort super silent brass maken, mondstukken en inderdaad een paar peperdure trompetten, ze waren alleen bedoeld om naar te kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 13:45 

Dit is niet alleen mijn topic hoor.
Ik had die instrumenten ook al gezien, maar geloof niet dat het zinvol is om deze naar NL te halen. De dempers wel, die zijn erg goed. Heb ze hier ook liggen. De e-mutes heb ik nog niet geprobeerd maar als ze net zo goed zijn als de warm-ups zal dat wel snor zitten. Als de economie een beetje aan wil trekken komen de mondstukken trouwens wel. Ik heb alleen nu wat andere prioriteiten :wink:
Als alles mee zit kan ik de eerste Hades modellen komende maandag gaan halen. Er zijn op dit moment ook al een aantal Aeolus modellen in aanbouw :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 291 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur