Was ik ff vergeten
De trompetten zijn beiden ML boring (.460). De Aeolus heeft een grote goldbrass beker, de Hades een veel kleinere yellowbrass beker. De Aeolus klinkt warm en donker, zeker met de D-vormige stembuis, met de ronde stembuis is ie wat meer allround. Ze worden er beide bijgeleverd, om de inzetbaarheid zo breed mogelijk te maken. De Hades heeft alleen een ronde stembuis, een hoekige geeft teveel weerstand en knijpt het geluid wat af. De verdikkingen die je op de stembuis ziet op de foto is een soort onzichtbare brace. Het heeft dezelfde voordelen als een steun in de stembuis, alleen dan zonder de nadelen. Het instrument wordt dus niet minder flexibel
De opzet van de Hades was een Calicchio creëen die nog vetter klinkt, met goede ventielen (!) en een verbeterde intonatie boven de C3 want dat is niet het sterkste punt van de 1S/2. Wel de sterke punten van de 1S behouden, namelijk de geweldige projectie, het ordinaire gerafelde randje in de klank in het hoge register en het gebruik icm microfoon. Het is ook zeker niet zo dat ie over het hele bereik hetzelfde klinkt. Dat was ook nooit de bedoeling, in tegenstelling tot wat veel fabrikanten nastreven. Met de Hades heb je onder de lage C niks te zoeken, in de balk klinkt ie vol en boven de balk gaat ie open, zonder overigens dunner te worden zoals de Kanstul 1600. De klank is geen piramide, hij verandert wel van kleur. Net als de lak van sommige Alfa's, die zien er in de zon anders uit dan in de schaduw
De Aeolus is meer bedoeld voor liefhebbers van een dikke trompet. Dus in de richting van een Martin Committee, maar dan zonder de stemmingsproblemen die ze nog weleens willen hebben. Hij is ook wel te vergelijken met een Galileo Solo, voor degenen die daar wel eens op gespeeld hebben. Niet helemaal natuurlijk, de Aeolus heeft een heel eigen karakter maar dan weet je in welke hoek je hem moet plaatsen.
Voor beide instrumenten geldt dat ze zeker niet voor iedereen zijn, maar dat geldt voor alle instrumenten. Ik vond alleen dat deze modellen nog ontbraken in het al overgrote assortiment op de markt.
Voor degenen die dit alleen maar reclame vinden, het is alleen wat meer achtergrond informatie over de instrumenten op verzoek van het forum zelf. Ik heb nog niemand overgehaald om er een aan te schaffen