Ik heb ook geen piccolo nodig voor mijn directe werk, maar ik hoop er in de nabije toekomst wel gebruik van te kunnen maken als ik de piccolo wat beter onder knie heb. Het komt altijd weer van pas, en als je het in je pakket hebt kun je er ook gebruik van maken. Maar voorlopig ben ik dus nog een enthousiaste amateur piccolo trompettist...
Of een piccolo geschikt is voor een amateur muzikant ligt voornamelijk aan jezelf. Je speelt ook voor je hobby op een gewone trompet of bugel, dus kun je ook voor je hobby op een piccolo of Eb-trompet spelen als je dat leuk vindt. In de fanfare/harmonie zul je niet gauw een stuk voor piccolo tegenkomen, maar misschien zijn bepaalde passages wel leuk om op een piccolo te spelen.
Ik zou het natuurlijk niet aanraden als je de normale trompet nog niet echt onder de knie hebt. Het is denk ik wel een instrument voor gevorderden omdat je al wel moet beschikken over een groot bereik. Je krijgt geen groter bereik door zo'n piccolo trompet. Daarbij is piccolo spelen is nogal vermoeiend, dus een sterk embouchure is wel handig.