trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet-Hoorn-klarinet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 20:31 
Moderator

Blabla.

Ik wil jou dan graag eens horen, op hoorn. Moet dan wel fenomenaal zijn. Als het zo makkelijk is. Zeker zo goed als bovengenoemde hoornisten 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 22:36 

Bij een hoorn vlieg je snel over de noten heen omdat de natuurnoten heel dich bij elkaar liggen.
Dit is slechts één van de moeilijkheden op de hoorn! (Ook ik heb enige ervaring!)

Trompet is makkelijker.

Voor de meeste mensen, dan! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 05:44 
Moderator

Ik snap echt niet dat mensen in termen van makkelijker of moeilijker denken.

Probeer maar eens uit een blokfluit te persen wat een man als Walter van Hauwe kan.

Probeer maar eens uit een sax te halen wat Ties Mellema kan.

Probeer maar eens uit een cello te halen wat Quirine Viersen kan.

etc etc.

Dan wordt het ineens hele andere koek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 08:36 

Ik moet hier even kwijt dat je muziek prima kan leren als je al wat ouder bent.

Ik ben zelf nu 2 jaar bezig en dus op mijn 20e begonnen met trompetspelen. Ik denk zelfs dat het dan wat sneller allemaal gaat omdat je wat serieuzer bent.

Mijn moeder is ook op haar 19e begonnen met muziek (klarinet en elektronisch orgel) en is zo ver gekomen dat ze zelfs aangenomen was op het conservatorium, maar dat heeft ze toen niet meer gedaan omdat ze trouwen wou en kinderen. Ik zou zeggen wat een zonde, maar die tijd was natuurlijk anders..

Maar bij mij is het denk ik andersom als wat jij schetst qua leeftijden. De harmonie waar ik bijzit heeft alleen oudjes :wink: ... zeg maar een gemiddelde leeftijd van tegen de 40. Met les loop je idd wel tussen de kleintjes. Ik heb pas mijn eerste voorspeelavond van de muziekschool gehad en daar zit je wel tussen de kindjes van 12 zeg maar. Mijn docente zei dus al, ze ziet er groot uit, maar tis echt er eerste voorspeelavond...haha.

Ik ben gelijk gevallen voor de trompet, daar was geen twijfel aan! Heb dat altijd al een mooi instrument gevonden. Klarinet ben ik mee dood gegooid door mam en deed ik eigenlijk al snel af als jammerhout..haha. Hoorn kan ook erg mooi zijn vind ik trouwens.

Je hoort vaak dat trompet een manneninstrument is en de meeste trompettisten zijn ook wel aandrukkel aanwezig zeg maar..hahaha. Maar het kan ook prima als vrouw hoor! Voor mij is het denk ook zo dat ik trompet zo mooi vind omdat het instrument gewoon een mooie en volle klank heeft en zo fier boven alle andere instrumenten uit kan komen. Zelfs als je heel zacht speelt is het altijd net ff harder als de rest. Ik denk dat dat mij ook heeft aangetrokken, dat ik stiekem ook eens op de voorgrond wil staan wat ik anders nooit durf. Daardoor vind ik in het trompetspelen een hele grote uitdaging.

Nadeel van de trompet is dat je het instrument overal boven uit hoort en dus ook je fouten. Ik ben van nature iemand die gauw wegkruipt achter iemand anders en dat kan nu dus niet met die trompet (ja misschien achter mijn medetrompettisten, alleen jammer dat ik als enige derde partij speel en de dirigent vind dat dat altijd harder moet :P ....) Voor mij dus echt een hele goede ervaring....

Ik denk niet dat je moet kijken naar makkelijk of moeilijk, maar naar wat je leuk vind. Als je het leuk vind ben je gemotiveerd en kun je het leren! En ik denk dat elk instrument zijn moeilijkheden heeft.

Suc6 nog met je keuze! Of heb je inmiddels al gekozen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 10:56 

Voor de derde en allerlaatste keer (voor de moeilijke lezers onder ons): ik heb het niet over makkelijk en moeilijk gehad, alleen en slechts alleen over het uithoudingsvermogen. Op een hoorn hou je het gemiddeld wat langer vol.
Ik ben het met Marnix eens dat spreken over makkelijk en moeilijk op topniveau niet zinvol is, het is muziek maken wat telt. Echter: tijdens mijn opleiding heb ik gemerkt dat instrumentalisten die een wat laagdrempeliger instrument spelen sneller aan muziekmaken toekomen: saxofonisten zijn veel eerder hun instrument "meester" dan trompettisten. Dat slaat soms door in het veel te vroeg spelen van veel te veel noten.

Geheel offtopic, maar ik wil het even aan Marnix gezegd hebben:Ik vind het niet nodig om laatdunkend over zowel mijn hoornspel als mijn mening te doen, vooral als je mijn bijdragen zo slecht leest. Wat ik zeg is doordacht en onderbouwd, wat je van jouw expressies als blabla (ik citeer) en je andere vooral cynische uitingen niet kan zeggen. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar hou het wel een beetje respectvol alsjeblieft. Ik weet wel degelijk waarover ik praat namelijk.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 14:23 

Wat een reacties zeg! Ben daar ook heel erg blij mee en heb het allemaal doorgelezen! :D
Ondertussen heb ik proeflessen gehad. De leraar voor hoorn deed ook trompet dus dat was een beetje van beide. Maar omdat ik er geen geluid uit kreeg hebben we meer op de hoorn geoefend (was makkelijker om er geluid uit te krijgen volgens leraar) En op het mondstuk geoefend. Het kwam er uiteindelijk op te neer dat ik met een hoorn mee naar huis ging. Ondanks dat het al redelijk laat op de avond was toch gelijk die hoorn voorzichtig uit de koffer gehaald en geprobeerd. Tot mijn stomme verbazing kwam er geluid uit van heb ik jou daar!

Vandaag heb ik proefles klarinet gehad. Ik dacht dat ik daar ook geen geluid uit kon krijgen. Voor het eerst in me leven had ik een klarinet vast en het voelde echt goed... Zo vertrouwd (vanwege me blokfluit verleden denk ik) Effin... Na uitleg hoe je moest blazen probeerde ik het... En huppa! Ik had er gelijk geluid uit! Ik was compleet verbaast! Ik heb hem eerst 'open' mogen spelen en daarna steeds een gaatje er bij zeg maar. Van hoog naar laag. Voor een eerste keer vond ik het totaal niet slecht gaan! Er kwam gewoon geluid uit! Het voelde zo warm en zacht en mooi!

Nu ben ik dus heel erg gaan twijfelen. 1 ding staat vast, trompet word het in ieder geval niet. Nu is het zo dat ik op de hoorn eigenlijk nog niet fatsoenlijk heb kunnen spelen. Op de klarinet vandaag wel en dat klonk helemaal super! Nu moet ik dus echt gaan kiezen! En het liefst zo snel mogelijk beslissen want als ik voor de hoorn kies krijg ik donderdag al les en anders moet ik hem donderdag inleveren en krijg ik zaterdag les in Klarinet... Pfff... Moeilijk... heel moeilijk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 18:01 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Voor de derde en allerlaatste keer (voor de moeilijke lezers onder ons): ik heb het niet over makkelijk en moeilijk gehad, alleen en slechts alleen over het uithoudingsvermogen. Op een hoorn hou je het gemiddeld wat langer vol.
Ik ben het met Marnix eens dat spreken over makkelijk en moeilijk op topniveau niet zinvol is, het is muziek maken wat telt. Echter: tijdens mijn opleiding heb ik gemerkt dat instrumentalisten die een wat laagdrempeliger instrument spelen sneller aan muziekmaken toekomen: saxofonisten zijn veel eerder hun instrument "meester" dan trompettisten. Dat slaat soms door in het veel te vroeg spelen van veel te veel noten.

Geheel offtopic, maar ik wil het even aan Marnix gezegd hebben:Ik vind het niet nodig om laatdunkend over zowel mijn hoornspel als mijn mening te doen, vooral als je mijn bijdragen zo slecht leest. Wat ik zeg is doordacht en onderbouwd, wat je van jouw expressies als blabla (ik citeer) en je andere vooral cynische uitingen niet kan zeggen. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar hou het wel een beetje respectvol alsjeblieft. Ik weet wel degelijk waarover ik praat namelijk.

1) ik doe niet laatdunkend, ik trek gewoon conclusies
2) nogmaals elk instrument kent zijn nadelen, op welk niveau dan ook, een instrument is zelden makkelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 10:54 

Er is iemand die wat wil vragen omdat ze graag een instrument wil leren bespelen en die wordt hier getrakteerd op een partijtje kif van heb ik jou daar. Echt leuk hoor die trompettistenwereld. En ja vooral trompet leren spelen want dat is toch zo moeilijk (??).

En vergeet niet dat je alleen iets over het bespelen van en instrument mag zeggen als je tot de absolute top van nederland en daarbuiten behoort want dan weet je tenminste waar je het over hebt ???? (wel een regel die door velen op dt forum aan de laars wodt gelapt, maar goed). Je eigen mening even laten voor wat 'ie is en een potentiele medemuzikant enthousiast maken is blijkbaar een vak apart . . . .

Mijn advies:
Als je helemaal gelukkg en enthousiast wordt van het spelen op een klarinet dan moet je dat gewoon gaan proberen. Bevalt het later toch niet dan kun je altijd nog wat anders gaan doen. Het gaat er tenslotte om dat je plezier hebt in wat je doet en dat anderen daar dan weer plezier aan beleven . . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur