Ik moet hier even kwijt dat je muziek prima kan leren als je al wat ouder bent.
Ik ben zelf nu 2 jaar bezig en dus op mijn 20e begonnen met trompetspelen. Ik denk zelfs dat het dan wat sneller allemaal gaat omdat je wat serieuzer bent.
Mijn moeder is ook op haar 19e begonnen met muziek (klarinet en elektronisch orgel) en is zo ver gekomen dat ze zelfs aangenomen was op het conservatorium, maar dat heeft ze toen niet meer gedaan omdat ze trouwen wou en kinderen. Ik zou zeggen wat een zonde, maar die tijd was natuurlijk anders..
Maar bij mij is het denk ik andersom als wat jij schetst qua leeftijden. De harmonie waar ik bijzit heeft alleen oudjes

... zeg maar een gemiddelde leeftijd van tegen de 40. Met les loop je idd wel tussen de kleintjes. Ik heb pas mijn eerste voorspeelavond van de muziekschool gehad en daar zit je wel tussen de kindjes van 12 zeg maar. Mijn docente zei dus al, ze ziet er groot uit, maar tis echt er eerste voorspeelavond...haha.
Ik ben gelijk gevallen voor de trompet, daar was geen twijfel aan! Heb dat altijd al een mooi instrument gevonden. Klarinet ben ik mee dood gegooid door mam en deed ik eigenlijk al snel af als jammerhout..haha. Hoorn kan ook erg mooi zijn vind ik trouwens.
Je hoort vaak dat trompet een manneninstrument is en de meeste trompettisten zijn ook wel aandrukkel aanwezig zeg maar..hahaha. Maar het kan ook prima als vrouw hoor! Voor mij is het denk ook zo dat ik trompet zo mooi vind omdat het instrument gewoon een mooie en volle klank heeft en zo fier boven alle andere instrumenten uit kan komen. Zelfs als je heel zacht speelt is het altijd net ff harder als de rest. Ik denk dat dat mij ook heeft aangetrokken, dat ik stiekem ook eens op de voorgrond wil staan wat ik anders nooit durf. Daardoor vind ik in het trompetspelen een hele grote uitdaging.
Nadeel van de trompet is dat je het instrument overal boven uit hoort en dus ook je fouten. Ik ben van nature iemand die gauw wegkruipt achter iemand anders en dat kan nu dus niet met die trompet (ja misschien achter mijn medetrompettisten, alleen jammer dat ik als enige derde partij speel en de dirigent vind dat dat altijd harder moet

....) Voor mij dus echt een hele goede ervaring....
Ik denk niet dat je moet kijken naar makkelijk of moeilijk, maar naar wat je leuk vind. Als je het leuk vind ben je gemotiveerd en kun je het leren! En ik denk dat elk instrument zijn moeilijkheden heeft.
Suc6 nog met je keuze! Of heb je inmiddels al gekozen?