martijn85 schreef:
Consistentie is idd voor meerdere (amerikaanse???) bouwers een probleem. Het schijnt zelfs dat er nog flinke verschillen zitten in bach mondstukken die na elkaar uit de machine komen rollen. Hoe ze dat voor elkaar krijgen snap ik echt niet. Juist machinaal vervaardigde producten zouden super consistent moeten zijn.
Ik geloof dat bij Bach het probleem is dat ze soms per ongeluk het verkeerde nummer erop drukken: 7C op een 5C bijvoorbeeld. Vroeger merkte je ook of de beitel waarmee het mondstuk gedraaid was, nieuw, half op, of zwaar versleten was: de cup werd, hoe ouder de beitel, steeds kleiner. Tegenwoordig gebruikt Bach geloof ik ook CNC-machines.
Om op het topic terug te komen: ik hoop dat de consistentie bij Kanstul mondstukken beter is. Ik moet er niet aan denken dat ik, mocht ik een van mijn Monette-kopietjes kwijtraken, voor een eeuwigdurende zoektocht sta. Ik heb er wel goede dingen over gehoord.
Ik ben dus na een jaar zwerven (Kelly, Jet-Tone, Schilke) weer terug bij af: sinds een dikke maand speel ik weer op mijn oude vertrouwde Kanstul M-B5 p (van PRANA) en M-B5L p. Toen ik ze weer uitprobeerde stond ik versteld van de vette klank die eruit komt, en kan me niet meer herinneren waarom ik ook alweer kleiner wilde gaan spelen. Een kleiner mondstuk heeft mij in ieder geval niet meer speelgemak opgeleverd, alleen een kleinere klank.
EDIT: ik kom er nu achter dat dit natuurlijk eigenlijk in het Kanstul mondstukken-topic thuishoort...
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL