trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul Topic
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 09:19 

erikveldkamp schreef:
Maar de trompet zou wel beter zijn geweest als het originele ventiel erin had gezeten. Beter van kwaliteit zoals hij origineel bedoeld was, niet beter qua speelgevoel voor hem.

Consistentie is idd voor meerdere (amerikaanse???) bouwers een probleem. Het schijnt zelfs dat er nog flinke verschillen zitten in bach mondstukken die na elkaar uit de machine komen rollen. Hoe ze dat voor elkaar krijgen snap ik echt niet. Juist machinaal vervaardigde producten zouden super consistent moeten zijn.

Aan de andere kant komt inconsistentie ook bij elke bouwer wel een beetje voor. M'n yamaha 6310Z baast veel makkelijker door als de 3 andere 6310Z's waar ik ooit op gespeeld heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 09:48 

marnix schreef:
Erik, mail me even je bankrekeningnummer, dan maak ik 0,00315 eurocent naar je over. Dan hoeven we het niet meer over de belastingcenten te hebben.

Marnix, windt je niet op over die belasting centen, vlgs mij was ik de eerste met die opmerking naar jou, maar ook alle latere "opmerkingen" werden gevolgd door een smile.
Ik denk dat een hele hoop mensen hier graag een baantje als de jouwe zouden willen hebben, incl ikzelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 10:16 

martijn85 schreef:
Consistentie is idd voor meerdere (amerikaanse???) bouwers een probleem. Het schijnt zelfs dat er nog flinke verschillen zitten in bach mondstukken die na elkaar uit de machine komen rollen. Hoe ze dat voor elkaar krijgen snap ik echt niet. Juist machinaal vervaardigde producten zouden super consistent moeten zijn.

Ik geloof dat bij Bach het probleem is dat ze soms per ongeluk het verkeerde nummer erop drukken: 7C op een 5C bijvoorbeeld. Vroeger merkte je ook of de beitel waarmee het mondstuk gedraaid was, nieuw, half op, of zwaar versleten was: de cup werd, hoe ouder de beitel, steeds kleiner. Tegenwoordig gebruikt Bach geloof ik ook CNC-machines.

Om op het topic terug te komen: ik hoop dat de consistentie bij Kanstul mondstukken beter is. Ik moet er niet aan denken dat ik, mocht ik een van mijn Monette-kopietjes kwijtraken, voor een eeuwigdurende zoektocht sta. Ik heb er wel goede dingen over gehoord.

Ik ben dus na een jaar zwerven (Kelly, Jet-Tone, Schilke) weer terug bij af: sinds een dikke maand speel ik weer op mijn oude vertrouwde Kanstul M-B5 p (van PRANA) en M-B5L p. Toen ik ze weer uitprobeerde stond ik versteld van de vette klank die eruit komt, en kan me niet meer herinneren waarom ik ook alweer kleiner wilde gaan spelen. Een kleiner mondstuk heeft mij in ieder geval niet meer speelgemak opgeleverd, alleen een kleinere klank.

EDIT: ik kom er nu achter dat dit natuurlijk eigenlijk in het Kanstul mondstukken-topic thuishoort...

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 10:56 

martijn85 schreef:
Consistentie is idd voor meerdere (amerikaanse???) bouwers een probleem.

Dit specifieke geval heeft niets met Bach te maken, men heeft later een ander ventiel erin geplaatst om wat voor een reden dan ook en dit er voor de volledigheid er niet bij gezet toen men hem verkocht via eBay. De waarde van zo'n vintage trompet gaat dan namelijk met sprongen omlaag...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 11:09 

erikveldkamp schreef:
Dus als dat 1e ventiel goed uitgelijnd zou zijn zou het best mogelijk kunnen zijn dat hij dat niet prettiger zou vinden...Maar de trompet zou wel beter zijn geweest als het originele ventiel erin had gezeten. Beter van kwaliteit zoals hij origineel bedoeld was, niet beter qua speelgevoel voor hem.

Dit illusteert mooi het beperkte / twijfelachtige nut van een ventieluitlijning.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 11:29 

L J schreef:
Dit illusteert mooi het beperkte / twijfelachtige nut van een ventieluitlijning.

Voor hem misschien, misschien niet voor een ander. Daarbij weet je het niet of ie beter speelt na een ventieluitlijning, totdat je dat hebt laten doen.

De meeste die hun ventielen laten uitlijnen, of bijv. laten modificeren vinden hun trompet niet goed doorspelen. Daarna speelt ie opener en hem je minder weerstand. Ik weet wel dan mijn B4 aanmerkelijk minder weerstand heeft dan mijn vorige Bach en vind dat persoonlijk erg prettig. Ik zou niet terug willen, ik zou ook niet met die Bach van mijn collega willen ruilen, hoe fantastisch die ook klinkt. Er zitten meer factoren aan een instrument die belangrijk zijn. Voor mij is de slotting in het hoge register namelijk ook erg belangrijk en of ie makkelijk aanspreekt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 11:41 

erikveldkamp schreef:
De meeste die hun ventielen laten uitlijnen, of bijv. laten modificeren vinden hun trompet niet goed doorspelen. Daarna speelt ie opener en hem je minder weerstand. Ik weet wel dan mijn B4 aanmerkelijk minder weerstand heeft dan mijn vorige Bach en vind dat persoonlijk erg prettig. Ik zou niet terug willen, ik zou ook niet met die Bach van mijn collega willen ruilen, hoe fantastisch die ook klinkt. Er zitten meer factoren aan een instrument die belangrijk zijn. Voor mij is de slotting in het hoge register namelijk ook erg belangrijk en of ie makkelijk aanspreekt.

Volgens mij zijn we het eens, dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2008 11:47 

Ik vind een ventieluitlijning niet twijfelachtig of beperkt. Dus het lijkt me niet dat we het eens zijn.

Ik zeg alleen maar dat niet iedereen die verbetering/verandering prettig vindt. Degene die zijn trompet prettig vind spelen zonder die uitlijning doet het dan ook niet. Je kunt ook een extra steun in de stembocht plaatsen of er eentje weghalen. Ook dat effect is niet twijfelachtig of beperkt, maar levert wel ongeveer hetzelfde op.

Maar als je vindt dat we het eens zijn vindt ik het ook best... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur