erikveldkamp schreef:
Een gebrek aan "levendigheid" heeft te maken met dat het geluid niet rijk is. Dat betekent weer dat er minder boventonen in het geluid zitten en dat is weer objectief te meten. Daar staan wel testen en grafieken van op het net. Zo heeft men wel het klankverschil (objectief) gemeten tussen een trompet voor en na een "cryogenic freezing". Dat is zo'n "invries modificatie die Adams o.a. doet.
Dank u voor de les, maar zover was ik zelf natuurlijk ook al wel. Maar nogmaals, wat hebben we daar dan vervolgens aan. De ene trompet klinkt anders dan de andere: objectief gemeten nog wel!!!! Duh...dat schiet niet op.
Het gaat er uiteindelijk om hoe de trompettist of de luisteraar het ervaart, en wat de een levendig vindt (ik herhaal deze term, omdat deze per definitie subjectief is), zal de aander scherp vinden, knetterig etc. En dan is per stijl vaak ook weer een andere definitie van levendig. Wat een jazztrompettist levendig vindt, zal een klassieke trompettist misschien wel plat vinden, en andersom zou een jazztrompettist de klassieke levendigheid te dof kunnen vinden of wat dan ook.
Citaat:
Overigens vind ik een trompet niet beter als ie alleen maar beter stemt.
Echt niet?????;) Objectief gezien toch echt wel. Kortom, maar weer, wat heb je eraan?
(ook gaap).
Bert