http://www.bias.at/index_e.htm
In die houder zit een membraam die een sinus golfvorm door de trompet "jaagt" van laag naar hoog. De trompet zal bepaalde frequenties versterken. De computer leest dat uit. Zo kun je zien of er bijv. een piek is bij a=440 en hoe groot die piek is.
Meestal zie je dat hoe hoger de toon, des te kleiner de amplitude. Dat betekent dat het instrument dus minder zal slotten naarmate je hoger komt in het register. Als een instrument niet goed stemt zie je dat de pieken op de verkeerde plek zitten. Dus bijv. nit op a=440 maar op a=435.
Alle ins en outs weet ik niet precies, hoever alles te meten is. Je kunt bijv. van tevoren instellen welke toeter je meet, dan weet hij al welke waardes de trompet zou moeten geven. Je kunt dit natuurlijk ook zelf invoeren zodat je een vergelijk hebt als je een soortgelijk model gaat testen.
Als Hub bijv. een nieuw model ontwikkelt, kan hij de boring en andere waardes invullen van het prototype. Als hij daarna nog een exemplaar bouwt kan hij hem objectief vergelijken met het prototype en de waardes naast elkaar leggen. Ik geloof dat het apparaat ook kan zeggen waar die verschillen zitten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb mijn Bach wel eens door laten meten, dat is interessant.
Hub heeft me wel eens verteld dat ie de toeters nog wel beter kan laten stemmen dan nu, maar dan klinken ze niet meer zo levendig.
Je kunt dan natuurlijk ook testen of dezelfde toeter ook goed stemt met een 1,5C of een 10C en dan eventueel een compromis maken (mocht dat nodig zijn).