trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Testing...one..two... testing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 14:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 18:47 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Wat jouw punt is kan ik niet zoveel mee. Ik heb het hier over objectief toeters testen. Niet over individuen die niet stemmend kunnen spelen met of zonder een bepaald mondstuk. Dat een mondstuk soms rare dingen doet met een trompet heeft dus niets met de trompet te maken maar met het mondstuk. Als ik zonder mondstuk speel speelt de trompet ook anders, maar daarom kan het nog wel een kwalitatief fantastische toeter zijn. En als ik op mijn B4 nu een 1,5C of een 10C gebruik, hij blijft stemmend spelen en spreekt makkelijk aan.

Smijt de vergelijking nu eens overboord met auto's ok, want daar kan ik als trompettist weer niet zoveel mee.

Objectief toeters testen bestaat dus niet, dat is mijn punt. Dat heb ik reeds beargumenteerd.
Tenzij jij vind, dat ik, objectief gezien, zuiver moet kunnen spelen met jouw mondstuk.

En jij bent toch een individu, die een trompet test, met jouw ideeen van wat een trompet moet hebben om goed te zijn? Of moet iedereen dezelfde trompet goed vinden, omdat JIJ hem goed vind?

Ik bedoel het dit keer echt niet hufterig, maar ik probeer je dus uit te leggen waarom ik niet geloof in 100% objectiviteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 18:55 

Ik ga het niet meer uitleggen. Je wilt of kunt het niet begrijpen dat je produkten objectief kunt testen. Of het daarna jou smaak is is altijd een 2e. Je hoeft een wijn ook niet lekker te vinden omdat een diverse wijnkenners het keurmerk "goed" eraan gegeven hebben.

Je moet dan ook niet raar opkijken dat instrumentenbouwers jou niet bellen om hun toeters te testen. Maar dat zul je niet erg vinden heb ik de indruk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:03 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Je hoeft een wijn ook niet lekker te vinden omdat een diverse wijnkenners het keurmerk "goed" eraan gegeven hebben.

Je moet dan ook niet raar opkijken dat instrumentenbouwers jou niet bellen om hun toeters te testen. Maar dat zul je niet erg vinden heb ik de indruk.

Verander wijn in trompet, en je hebt exact wat ik nu al heel de tijd zeg.
Dat is nu wat men subjectiviteit noemt.

Ik zit inderdaad niet verlegen om instrumenten te testen, dat heb je goed gezien. Kan wel wat leukers verzinnen om te doen. ( Je bent fan van Bach, las ik laatst, tipje: Francis Bodet heeft een aantal Bachstukjes verwerkt in hele leuke etudes. Aanrader!!!)

Overigens: het geheel heeft niks te maken met kunnen of willen begrijpen, ik heb er gewoon een ander idee over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:14 

marnix schreef:
Overigens: het geheel heeft niks te maken met kunnen of willen begrijpen, ik heb er gewoon een ander idee over.

Dat was me bij diverse onderwerpen al opgevallen...

Wat betreft die Bach stukjes, ik pen ze liever zelf uit. Daar leer ik meer van en vind ik bovendien leuk om te doen. Zie mijn website.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:22 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Dat was me bij diverse onderwerpen al opgevallen...

Wat betreft die Bach stukjes, ik pen ze liever zelf uit. Daar leer ik meer van en vind ik bovendien leuk om te doen. Zie mijn website.

;)

Ja, ok, ik zag je website. Het was zomaar een tip.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:29 

Ik sta altijd open voor tips. Dus bedankt voor deze.

Ik vindt het interessanter om transcripties te maken en te spelen. Dan leer je eerder hoe je een stuk moet (of kan) interpreteren. Ik heb al diverse etude boekjes met Bach muziek in handen gehad maar die die kan ik zelf ook wel samenstellen. Ik heb ongeveer alle bladmuziek van Bach.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:31 

marnix schreef:
Objectief toeters testen bestaat dus niet, dat is mijn punt. Dat heb ik reeds beargumenteerd.
Tenzij jij vind, dat ik, objectief gezien, zuiver moet kunnen spelen met jouw mondstuk.

En jij bent toch een individu, die een trompet test, met jouw ideeen van wat een trompet moet hebben om goed te zijn? Of moet iedereen dezelfde trompet goed vinden, omdat JIJ hem goed vind?

Hang een apparaat aan een toeter en kijk wat het apparaat uit spuugt. Lijkt me aardig objectief omdat je er als subjectieve mens helemaal geen invloed op hebt.

Zou de uitkomst van zo'n test doorslaggevend moeten zijn bij aanschaf van een instrument? Volgens mij niet want de belangrijkste vragen heb je voor je zelf nog niet beantwoordt: speel ik er lekker op en klink ik er op zoals ik wil. (heeft natuurlijk ook veel met elkaar te maken)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 19:39 

Als Hub de hele dag subjectief zou testen zou hij niet zoveel modellen maken ben ik bang...

Maar de subjectiviteit komt in het spel door naar de feedback van zijn klanten te luisteren, en dan vooral naar mensen zoals Chuck, Ack, e.d. Dan past ie de toeters een beetje aan naar de smaak van zijn klanten. Dat doet Yamaha ook met al hun Artist modellen. De basis is goed, ze weten hoe ze een goede toeter kunnen maken. Maar ze plakken hem vast aan de smaak van een bepaalde doelgroep.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur