HJ schreef:
Dat vind ik nou interessant. Hoe doe je dat? Lijkt me in het licht van deze topic de moeite waard om eens een beetje uit te leggen. Waar let je dan nog op, en hoe toets je een toeter die helemaal niet bij je past objectief?
Ik denk dat het te maken heeft met dat ik geen moeite heb om op over te schakelen van de ene naar de andere trompet en ook niet van de ene naar het ander mondstuk. Ik heb een redelijk makkelijk embouchure dat zich snel aanpast aan de omstandigheden.
Ik merk het snel wanneer een trompet/bugel niet goed doorblaast, afgezien van de boring en dergelijke. Dus dat ie bovenin dicht gaat zitten omdat ie niet goed gebouwd is. En ik heb ook bij Hub gespeeld op diverse toeters die NOG niet goed waren, die waren natuurlijk nog niet voor de verkoop. Meestal is er dan een buisje of een stempomp of receiver niet in orde of niet goed afgesteld.
Als je een toeter echt goed wilt doorgronden moet je wel een paar weken testen. Voor de Sonic nam ik daar altijd 3 weken voor. Dan ben je ook door de gewenningsperiode heen en kun je een beter eindoordeel geven.
Ik let dus o.a. op de volgende punten:
1. spreekt ie goed aan of houdt ie tegen
2. speelt ie goed door het hele bereik, dus blijft ie open van onder naar boven
3. "zingt" de trompet of klinkt ie stoffig
4. waar is de trompet voor gemaakt en maakt ie dat waar
5. werkt ie ook goed in een sectie, dus mengt ie goed, projecteert ie genoeg, krijg je genoeg feedback, ben je goed te horen maar overstem je de anderen niet e.d.
6. stemming (ook boven de C3 en onder de lage C)
7. hoe ligt ie in de hand
8. afwerking en ventielen
Ik heb door de jaren heen honderden trompetten getest dus dan bouw je enige ervaring op. Ik heb regelmatig 2,3,4 of zelfs 5 verschillende toeters tijdens concerten uitgetest dus dan moet je geen last hebben van een ongemakkelijk gevoel omdat je je niet kan aanpassen aan de toeter.
Het is natuurlijk ook een kwestie van interesse. Niet iedereen heeft zin om altijd maar toeters te testen. Ik ook niet meer, maar voor Hub maak ik een uitzondering....