trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Testing...one..two... testing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 16:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2008 15:57 

Het is me niet opgevallen dat je mijn stelling onderuit gehaald hebt. Ik heb namelijk niet beweert dat er geen grote verschillen zouden zijn tussen klassieke trompettisten. Ik heb alleen maar beweert dat ik de verschillen bij jazzsolisten (nog) iets groter vindt omdat ze meestal hun eigen repertoire spelen waardoor ze makkelijker te herkennen zijn.

And that's all folks...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2008 16:24 

Ik heb toch echt het gevoel dat er onder klassieke trompettisten veel meer gestreefd wordt naar een bepaald geluid, en dan is een orkesttrompettist daar weer iets strikter in dan een solist. Het is mij nog niet opgevallen dat men in de klassieke wereld heel erg bezig is met een eigen sound. Ik zal niet ontkennen dat het bestaat. Natuurlijk klinkt André anders dan Masseurs. Gelukkig maar, maar of dat altijd het streven is. Ik geloof het niet. Als jij een baantje bij een willekeurig orkest wil, zit niemand op een eigen sound te wachten. Dat is trouwens ook zo in een bigband. Als iedereen stug zijn eigen sound zit vol te houden, dan wordt het nooit wat.
Jazzsolisten onderscheiden zich juist door hun eigen sound. Dat heeft natuurlijk veel met timing, frasering en notenkeuze te maken, maar ook met een geluid an sich. En inderdaad wordt er in de jazz meer eigen werk gespeeld, maar ik kan echt wel horen of het Woody Shaw is of Freddie Hubbard, die All the things... speelt. Toch hetzelfde stuk.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2008 18:13 
Moderator

HJ schreef:
Ik heb toch echt het gevoel dat er onder klassieke trompettisten veel meer gestreefd wordt naar een bepaald geluid, en dan is een orkesttrompettist daar weer iets strikter in dan een solist. Het is mij nog niet opgevallen dat men in de klassieke wereld heel erg bezig is met een eigen sound. Ik zal niet ontkennen dat het bestaat. Natuurlijk klinkt André anders dan Masseurs. Gelukkig maar, maar of dat altijd het streven is.

Bert

Ja, en nee. Het bepaalde geluid is misschien ook meer een stijloverweging. Debussy, die moet anders klinken als een Bruckner, bij Bruckner mag je groots uitpakken, bij Debussy mag het allemaal wat verfijnder klinken.
Zo ook in het solistisch repertoire, een Arutunian of een Vassilenco vraagt om een heel ander geluid dan een Haydn. En daar zie je toch waanzinnige verschillen in opvatting, van een Maurice Andre die dat desalniettemin heel verfijnd speelt en een Dokshitzer die alle registers open trekt.

Noemen we Peter Masseurs en Frits Damrow, bijvoorbeeld. Twee compleet verschillende mensen, met beide hun eigen ideeen. En toch hebben ze dezelfde plaats.

Binnen de klassieke muziek ben je wel met je eigen geluid bezig, binnen de stijl van een stuk. Binnen de stijl van een heel concert programma. Ik mag hopen dat mijn eindexamen stukken niet allemaal hetzelde geklonken hebben. Ik hoop dat mijn Chaynes niet net zo klonk als mijn Scarlatti's of mijn Arutunian. En ik hoop oprecht dat iemand die ( hypothetisch ) mijn examenprogramma zou overnemen, zijn eigen ideeen erin verwerkt, en zijn eigen geluid laat horen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 10:55 

Back on topic:

Ik was in de veronderstelling dat de rood vergulde Oiram voor mij was, maar ik had ook de keuze uit een palladium en een gewone vergulde. De verschillen vond ik erg groot. En nogal logisch, die verschillen zijn niet goed waarneembaar op de video's van Erik.

de vergulde Oiram viel als eerste af, hij was iets aan de scherpe kant. Qua geluid waren de rood vergulde en de palladium Oiram nagenoeg hetzelfde, maar het speelcomfort van de laatste gaf de doorslag. Iedere noot op zijn plek, alles in één keer raak en geen kicksen (komt dat niet allemaal op hetzelfde neer ??? :lol: ). Uiteindelijk was de keuze dus niet zo moeilijk.

ik heb hem nu een paar dagen en het is absoluut een genot om op te spelen. Waar ik het op trompet vaak erg hard werken vind, doet deze bugel moeiteloos precies wat je in gedachte hebt. In het weekend zal ik een foto op de site zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 11:25 

Ben benieuwd naar een foto. En benieuwd hoe het palladium zich houdt (schijnt lastig te zijn netjes aan te brengen).
Jammer dat er nog zoveel verschil zit tussen exemplaren van hetzelfde model.
Ik hoop binnenkort ook weer eens naar Margraten te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 11:37 

L J schreef:
Jammer dat er nog zoveel verschil zit tussen exemplaren van hetzelfde model.

Het is handwerk. Daarom laat Hub je ook zoveel mogelijk toeters testen. Ikzelf had mijn zinnen gezet op een B5, en Hub had er uiteindelijk 3 in raw brass liggen. Tussendoor had ik er nog twee getest, maar die waren al verkocht. Uiteindelijk kwam ik uit op een B8 (volgens Hub een 5 met een grote beker), en heb ik zelfs nog hevig getwijfeld over de Oiram.
Ik weet zeker dat als ik nu toeters zou testen, dat er weer iets lekkerders bijzit, of in ieder geval anders. Mooi toch?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 11:45 

Er zit bij iedereen verschillen tussen exemplaren van hetzelfde model. Of je nu een Yamaha, Bach, Schilke of een Hub van Laar koopt. Dat is niet te vermijden met handwerk. Dat wil echter niet zeggen dat het ene exemplaar beter speelt dan de andere. Vandaar dat Hub er meestal ook een paar maakt van hetzelfde model zodat de klant keuze heeft. Aangezien ze altijd allemaal verkocht worden is het een kwestie van smaak welke je uit kiest.

Toen ik er vorige week was had Hub ook een fantastische B4 trompet liggen. Die speelde opener dan de mijne die echter weer een wat vettere toon heeft. Maar dan praten we misschien over 5% verschil. Het is dan een kwestie van smaak waarvoor je gaat. En mocht je toch die vettere toon willen maar ook dat open karakter van die andere, dan past Hub dat gewoon aan. Kwestie van een andere stembuis of de receiver wat aanpassen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008 12:20 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Er zit bij iedereen verschillen tussen exemplaren van hetzelfde model. Of je nu een Yamaha, Bach, Schilke of een Hub van Laar koopt. Dat is niet te vermijden met handwerk. Dat wil echter niet zeggen dat het ene exemplaar beter speelt dan de andere. Vandaar dat Hub er meestal ook een paar maakt van hetzelfde model zodat de klant keuze heeft. Aangezien ze altijd allemaal verkocht worden is het een kwestie van smaak welke je uit kiest.

.

Deze alinea snap ik dan weer niet zo goed moet ik zeggen...

Als ik voor B4 nummertje 1 uit een rij kies, welbewust, en niet nummertje 2 of 3, dan geef ik voor mezelf en iedereen aan dat nummertje 1 beter speelt, VOOR MIJ? Of sla ik de plank mis, en moet ik, ondanks mijn keuze voor nummertje 1, de andere 2 ook fantastisch vinden?

Dus dan kun je toch nooit objectief stellen dat ze allemaal even goed zijn? ( Bouwkwaliteit even daargelaten, want dat geloof ik na al die jaren wel -_- ).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur