trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Concertgebouworkest Mahler 5 en Don Juan
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 16:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2008 14:18 
Moderator

En op welke F trompet denk je dat hij het had willen horen?? Op een lage alt F trompet, of op een piccolo F trompet?

op welke Es trompet denk je dat strauss zijn Heldenleben gehoord had willen hebben?

De hoeveelheden transposties zijn zo eindeloos, dat het ondoenlijk is om elke toonsoort aan trompet mee te nemen, dan zou je een rijtje van 7 trompetten nodig hebben, en dan neem ik de as trompet even niet mee, en de b trompet ook niet. En of je het nu speelt op bes trompet of op c trompet, als het maar staat als een huis. En transponeren moet je toch. En ik vind persoonlijk de meeste transposities vanuit de C trompet het handigste.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2008 10:33 

Het concert van gisteren maakte niet zoveel indruk op mij als de vorige keer. Misschien ook wel omdat ik kritischer ben gaan luisteren en omdat het de tweede keer was.

Ik miste toch echt wel Jacob Slagter op hoorn. Die kan toch echt nog een dimensie aan het geheel toevoegen.

trompetten vond ik ook beduidend minder dan de vorige keer. Een paar duidelijke missers in de signalen (qua intonatie) en ook qua timing was het niet perfect.

maar..... toch nog steeds een geweldig optreden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2008 13:12 

Het was fantastisch, maar ik was ook niet helemaal overdonderd door de Mahler, vond het orkest eigenlijk wat lui hier en daar, alsof het allemaal niet lekker meekwam. Finale was wel echt geniaal! Dit was voor mij wel de eerste keer dat ik Damrow hoorde in een wat prominentere partij en die heeft toch wel veel indruk op me gemaakt.

Was erg verrast door Don Juan trouwens, kende ik nog niet ... lekker temperamentvol en romantisch, en druk, leuk stuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2008 23:36 

Ik ben donderdag ook geweest. Ik vond het echt top. Helaas niet Don Juan gehoord omdat ze wat langzaam waren bij de kassa... met sprintkaarten. Jammer dat ze nu 3 weken naar Amerika gaan om Mahler, Strauss én Debussy en Berlioz te spelen. Anders had ik het zeker nog eens willen horen!

Ik ben het volledig met Marnix eens wat betreft de trompet-keuze. Wat maakt het uit op welke trompet het gespeeld wordt? De één heeft een mooie volle klank op schilke en de ander op yamaha. Weer een ander op Bach. Bovendien hangt het af van de zaal waar gespeeld wordt. Iedere zaal heeft zijn eigen akoestiek en dáár moet je je naar mijn idee meer aan aanpassen dan aan "op welke trompet het gespeeld zou moeten worden". Toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 15:25 

Loes schreef:
Ik ben donderdag ook geweest. Ik vond het echt top. Helaas niet Don Juan gehoord omdat ze wat langzaam waren bij de kassa... met sprintkaarten. Jammer dat ze nu 3 weken naar Amerika gaan om Mahler, Strauss én Debussy en Berlioz te spelen. Anders had ik het zeker nog eens willen horen!

Ik ben het volledig met Marnix eens wat betreft de trompet-keuze. Wat maakt het uit op welke trompet het gespeeld wordt? De één heeft een mooie volle klank op schilke en de ander op yamaha. Weer een ander op Bach. Bovendien hangt het af van de zaal waar gespeeld wordt. Iedere zaal heeft zijn eigen akoestiek en dáár moet je je naar mijn idee meer aan aanpassen dan aan "op welke trompet het gespeeld zou moeten worden". Toch?

Sorry, maar het verhaal van Marnix is je dan denk ik ontgaan.
Het gaat erom, dat de symfonieorkestpartijen voor trompet, vaak in andere transposities staan, vaak zelfs meerdere in 1 stuk.

Mahler 5 bijv. begint in Bes, later in F.
Don Juan, begint in E, later ook in F.

Officieel stamt dit uit de tijd toen er nog geen ventieltrompetten bestonden, en de trompettisten alleen nog natuurtonen konden spelen. Om toch in de goede toonsoort te zitten, hadden ze dus opzetstukken om de trompet te verlengen naar de juiste toonsoort.

Tegenwoordig worden bijna alle partijen op C-trompet gespeeld hier in Nederland, waarbij de trompettist zelf het benodigde transponeert.
Een beetje conservatoriumstudent zorgt dus dat hij of zij daar meteen veel handigheid in krijgt :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008 01:02 
Moderator

onderstaande quote:

Franky schreef:
.
Toen Mahler in Wenen zijn werken schreef en dirigeerde werd er in Wenen op Franse c tormpetten gespeeld. Ook was Mahler veel bij het concertgbouw samen met Mengelberg waar zijn werk vanzelfsprekend ook op Franse c trompetten werd gespeeld.
.

is geloof ik waar. Mahler kende al ventieltrompetten.

Wat Mi-whatever schrijft is ook waar.

Maar het gaat er uiteindelijk toch om hoe het klinkt....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008 09:47 

Als er toen al op franse c-trompet werd gespeeld, ben ik toch benieuwd waarom Mahler voor F- en Bes-trompet noteerde. Daarbij, Mahler 5 gaat voor de 3e en 4e trompet tot lage Fis ( op bes )
Ook heb ik ooit eens een stuk gespeeld ( componist weet ik ff niet ) waar een F-alto partij in zat.... Qua kleur ook niet geschikt voor bastrompet en ook te hoog voor bastrompet..... Is er ook niet zoiets gebruikt als lage f- of es-trompet? Ein Heldenleben van Strauss heeft ook 2 estrompetpartijen, terwijl die niet echt heel hoog gaan maar eerder nogal de laagte in...
...toch mijn kennis over ontwikkeling en geschiedenis van de trompet maar weer eens bijschaven.... :oops:

Wij hebben trouwens ook net Mahler 5 achter de rug bij ons eigen orkest, voor ons de allereerste keer als orkest met zo'n beestachtig stuk.
Speelden in dezelfde week als het concertgebouworkest, jullie zaten natuurlijk allemaal daar :wink: 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008 15:47 
Moderator

F alto partij zat in Skriabin iets.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur