Loes schreef:
Ik ben donderdag ook geweest. Ik vond het echt top. Helaas niet Don Juan gehoord omdat ze wat langzaam waren bij de kassa... met sprintkaarten. Jammer dat ze nu 3 weken naar Amerika gaan om Mahler, Strauss én Debussy en Berlioz te spelen. Anders had ik het zeker nog eens willen horen!
Ik ben het volledig met Marnix eens wat betreft de trompet-keuze. Wat maakt het uit op welke trompet het gespeeld wordt? De één heeft een mooie volle klank op schilke en de ander op yamaha. Weer een ander op Bach. Bovendien hangt het af van de zaal waar gespeeld wordt. Iedere zaal heeft zijn eigen akoestiek en dáár moet je je naar mijn idee meer aan aanpassen dan aan "op welke trompet het gespeeld zou moeten worden". Toch?
Sorry, maar het verhaal van Marnix is je dan denk ik ontgaan.
Het gaat erom, dat de symfonieorkestpartijen voor trompet, vaak in andere transposities staan, vaak zelfs meerdere in 1 stuk.
Mahler 5 bijv. begint in Bes, later in F.
Don Juan, begint in E, later ook in F.
Officieel stamt dit uit de tijd toen er nog geen ventieltrompetten bestonden, en de trompettisten alleen nog natuurtonen konden spelen. Om toch in de goede toonsoort te zitten, hadden ze dus opzetstukken om de trompet te verlengen naar de juiste toonsoort.
Tegenwoordig worden bijna alle partijen op C-trompet gespeeld hier in Nederland, waarbij de trompettist zelf het benodigde transponeert.
Een beetje conservatoriumstudent zorgt dus dat hij of zij daar meteen veel handigheid in krijgt