trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Opbergen instrumenten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 20:31 

Een van de 2 verenigingen waar ik speel daar hebben ze dus sinds 4 maanden 3 jeugd leden op trompet. De eerste heeft een yamaha 2 serie van de vereniging waar de broodresten aan de buitenkant van het mondstuk zitten. De tweede is op z'n jupiter gaan staan (gelukkig was die van hem zelf) en de derde met een yamaha 6 van de veriniging het voor elkaar gekregen om de stempomp en het 3e ventiel muurvast te laten zitten.

Bij het inleveren van de yamaha 6 die ik in bruikleen had heb ik toch maar geadviseerd om die toeter de eerste paar jaar uit de buurt van die gasten te houden, en verder neem ik vanaf vorige maand af en toe schoonmaak spullen mee en laat ik die gasten zelf (onder mijn toezicht) hun instrument schoonmaken. Volgende stap is om ze dat thuis, uit eigen initiatief en met eigen schoonmaak spullen te laten doen.

Alle drie hebben ze les bij de zelfde leraar die ze dus niet eens verteld heeft dat ze hun instrument af en toe moeten schoonmaken 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 20:46 

Ik heb mijn best gedaan om alle info over het onderhouden van je instrument op papier te krijgen en heb dit uitgedeeld aan de leden. Vooralsnog gaan deze best redelijk met hun instrumenten om, echter de jeugd zal altijd een probleem zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 20:54 

Wel een goed idee eens wat info voor die gasten op papier zetten.

En dat gaat dan beginnen met "poets altijd je tanden voor het spelen"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 21:38 

martijn85 schreef:
Wel een goed idee eens wat info voor die gasten op papier zetten.

En dat gaat dan beginnen met "poets altijd je tanden voor het spelen"

Die van mij begint volgens mij met "Instructie onderhoud instrument" :lol:

Ik heb voor alle instrumentgroepen (brass, saxen, percussion) een eigen instructie geschreven, omdat wat goed is voor een trompet schadelijk kan zijn voor een sax, of gewoon niet van toepassing is. Ik heb onderhoud van trombones ook in een aparte instructie gegoten vanwege de schuif.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 21:59 

Makke schreef:
Ik heb mijn best gedaan om alle info over het onderhouden van je instrument op papier te krijgen en heb dit uitgedeeld aan de leden. Vooralsnog gaan deze best redelijk met hun instrumenten om, echter de jeugd zal altijd een probleem zijn.

tja, denk dat jeugd gewoon niet altijd inziet wat zo'n instrument waard is,
ik zelf(ben nog paardagen jeugd, dan eindelijk volwassen, altans, op papier) ga behoorlijk zuinig met instrumenten om, zeker als ze niet van mezelf zijn.
maar als ik naast mij kijk in de trompetsectie hier... heb in 4 repetities gelukkig slechts 3x een monstuk uit een trompet horen vallen, zie regelmatig trompetten staan, zonder standaart, gewoon op de kelk neergezet, en ze hebben deuken op plekken en manieren, waarvan ik niet eens weet hoe je ze erin zou moeten krijgen. heb rechts van mij nog niet 1 trompet gezien zonder deuken, geloof dat ze een deuk krijgen voor ieder kwartaal dat ze meedraaien. zonde, want met een beetje meer aandacht,
gaan ze een stuk langer mee, en heb je er meer plezier van, want die klank gaat er ook neit echt op vooruit, met 23 deuken in je kelk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2007 00:42 

Ik voel me een beetje een oude lul met dit verhaal, maar denk vooral niet dat het onvoorzichtig omgaan met instrumenten alleen iets is van jongere amateur spelers.

Ik ken professionele musici die hun instrument kennelijk alleen maar als een stuk gereedschap zien. In de pauzes flikkeren ze het instrument op een stoel of ze laten het op de grond van een overvol podium liggen en ze proppen allerlei troep (een demper bv) bij het instrument in een zachte, niet beschermende gig-bag. Iedere maand is er zo wel weer een nieuwe afgrijselijke deuk of kras in hun toeter te vinden en ze vinden het helemaal niet erg.

Hoe lelijk en smerig ik vaak instrumenten van beroeps spelers binnen krijg voor revisie of verkoop kan ik met geen pen beschrijven.
-Ik heb ooit een heel dure, drie jaar oude Adaci cylinder trompet binnen gekregen, die helemaal vol met deukjes en diepe krassen zat; alsof het met opzet gedaan was (regelmatig mondstuk los in de koffer of zo). Dat instrument kwam van de plv-solist van het Gewandhaus Orkest!
-Een collega van een ander orkest komt bij ons spelen met 'n letterlijk drie dagen oude, bijna €4500 dure Schagerl cylinder trompet, pakt de koffer van de stoel zonder dat de rits dicht zit en het instrument dondert zo op de grond. Zijn reaktie met een glimlach om z'n mond: "maakt niet uit, is toch van maar mijn orkest en verzekerd....."

Ik heb pas geleden 'n Amerikaanse Jazz trompettist een compliment gegeven, omdat ie mij z'n ècht brandschone Connstellation uit 1966 had verkocht. Het was helaas een uitzondering.

Tja, die jeugd van tegenwoordig...
Nou, de jeugd van vroeger kan er anders ook wat van! En hier snap ik dus HELEMAAL niets van.

Einde ouwe-lullen-verhaal,
MvW

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2007 14:45 

Op de site van adams (http://www.adams-music.nl/holland/) kun je bij onderdeel "reparatie en onderhoud" een onderhoudsboekje voor koper en houtinstrumenten downloaden misschien heb je hier iets aan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur