trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet vragen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 16:53 

L J schreef:
tegenwoordig hebben de meeste klassiek geschoolde trompettisten minstens evenveel ervaring op C (vaak meer dan op Bb), waardoor de keus gemaakt wordt op grond van traditie van het te spelen stuk.

Als de keuze gemaakt wordt vanuit de traditie van het stuk, dan hoeft men niet te transponeren want dan zou men gewoon de voorgeschreven trompet moeten gebruiken. Ik neem aan dat als de partituur D trompet voorschrijft er ook D trompet partijen bijzitten.

Ik had juist begrepen dat men bijv. eerder een Eb trompet gebruikt als er 3 mollen aan de sleutel staan want dan kan men in C spelen. Of als er een hoge partij is voor D trompet dat men dan een piccolo in A neemt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 17:40 
Moderator

Dat is niet helemaal waar: Bijvoorbeeld Mozart schreef veel trompet in C voor, en D en E en Es. Die trompetten waren toen nog niet de trompetten die wij nu gebruiken, maar gewoon natuurtrompetten, waar bogen aanzaten die verwisselbaar waren.

En de barokke D partijen, waren gewoon geschreven voor natuurtrompet in D. Destijds waren de trompettisten gewoon beter, die moesten het er maar uit zien te persen op een lange spuit. Tegenwoordig hebben we het gemak van een piccolotrompet die het niet eens heel veel makkelijker maakt.

Bovendien: C trompet transponeert makkelijker dan bes, in veel gevallen, anders moet je gaan slepen met een F trompet, die als sopraan instrument gebouwd is, en dus ook als zodanig klinkt, je kunt je afvragen of mahler dat zo zou hebben bedoelt. Bijvoorbeeld bij Strauss kan ik me voorstellen dat je een Es trompet zou gebruiken, want dat scheelt serieus een hoop ellende. Zeker als je die Schilke of Yamaha met 4 ventielen hebt, dan komen die allerlaagste noten er ook nog lekker dik uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 19:40 

Wordt er voor moderner repertoire, zeg maar van 1900 tot nu, niet getransponeerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 19:53 
Moderator

Ik weet dat Stravinsky schreef zijn muziek vaak voor C trompet, en de hogere trompetten in D. Ik weet eerlijk gezegd niet of hij zich al bewust was van het feit dat mensen dan naar de A piccolo grijpen.

Ook Bernstein schreef in de West Side Story een passage voor trompet in D, terwijl de rest van de suite in Bes staat. Ook hier kun je je afvragen of de bedoeling was om ook daadwerkelijk naar een kleinere trompet te grijpen. Ik denk zelf van niet, want een kleinere trompet lever iig bij mij niet de klank op die dat stuk zou moeten hebben.

Wat ik me voor kan stellen, zeker bij Strauss: Doordat je het lager neerzet dan dat het klinkt ( F partijen transponeer je omhoog ( hoewel prokofieff daar ergens een uitzondering maakt in zijn scytische suite, alt f partij in de 5e trompet ) kun je het gebruik van hulplijnen boven de balk reduceren. Misschien dat dat er ook wel mee te maken heeft. Let wel: dit gaat louter over klassieke muziek, jazzcomponisten/arrangeurs noteren volgens mij gewoon alle hulplijnen.

Tegenwoordig wordt er meestal in ofwel Bes ofwel C geschreven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2007 09:21 

erikveldkamp schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom bijv. Dokshitzer wel op een Bb trompet (Benge) met een klein mondstuk (7E) een mooi symfonie geluid kon produceren (net zoals andere russische trompettisten) en dat anderen liever op een zo groot mogelijk mondstuk op een C trompet gaan spelen die qua stemming veel moeilijker speelt. Men gaat dus proberen op een kleinere trompet een zo groot mogelijk geluid proberen te maken, terwijl dat op een Bb trompet veel makkelijker gaat.

Ik kan niets anders doen dan Erik hierin gelijk geven.
De spelers of de instrumenten met het in mijn ogen mooiste C-trompet geluid (Masseurs, v.Loenen, Damrow, Welleman, Heuvelman...) benaderen m.i. het overwegend vollere geluid van een Bes trompet het beste. Een Bes trompet is gewoon het meest uitgebalanceerde instrument van alle trompetten. Waarom we dan toch allemaal (en ik ook) vnl C-trompet in het het Symfonie orkest spelen, heeft inderdaad met de (lokale) traditie en transpositie te maken. Bv een veel voorkomende A- of E-partij naar C-trompet transponeren is gemakkelijk, maar naar Bes-trompet toe is het een crime.
Hoewel..... transponeren moeten we ècht altijd, of je nu Bes of C speelt; maar ja da's een andere discussie.

Bes/C-trompet verdeling:
-Duitsland cylinder Bes, maar steeds meer C voor de hogere partijen.
-Oostenrijk traditioneel vnl cylinder C, soms Bes voor de lagere partijen.
-Rusland alleen Bes, vroeger vaak ook A trompet voor sommige stukken.
-U.K. Bes trompet en vaak vier-ventiel Es-trompet voor de hogere partijen.
-Amerika C soms ook vier-ventiel Es voor het hogere werk.
-Rest vd wereld vnl C.

Hoewel ik al meer dan twintig jaar voor 90% C-trompetten in het orkest gebruik, vind ik veel dingen mooier, logischer en gemakkelijker functioneren op een Bes-trompet. Misschien stap ik nog wel eens over als ik m'n collegas kan overtuigen (zal wel niet). Ook gaat er voor mij persoonlijk niets boven Haydn/Hummel/Neruda op een gewone Bes toeter. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Misschien niet direkt wat je verwachtte te horen van een Symfonie orkest speler, maar wat mij betreft slaat Erik de spijker wel degelijk op z'n kop en geeft het in ieder geval veel stof tot nadenken.....

MvW

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 14 okt 2007 09:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2007 09:40 

Het transponeren heb ik dan ook nooit begrepen. Het is een kleine moeite voor een uitgever om de trompet partijen om te (laten) schrijven naar een Bb trompet. Ik doe niet anders bij mijn arrangementen. Het is een druk op de knop in de bekende notatieprogramma's.

Zoals ik al zei speel ik regelmatig in gitaartoonsoorten (klinkend A en E) de moeilijkste dingen dus dat moet voor klassieke trompettisten, die zeker niet minder techniek in huis hebben dan hun jazz broeders een peulenschil zijn. Ik speelde bijv. gisteren nog "September" van Earth, Wind and Fire. Die staat in A (klinkend) en daar kun je de tongslag ook lekker in kwijt..

Maar ja, tradities zijn moeilijk te doorbreken. Gelukkig heb ik van deze traditie geen last... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2007 09:53 

Trouwens,
Ik had het niet over de toonsoort A of E, maar het transponeren van een partij die voor A- of E-trompet staat. Een hoop onlogisch gedonder inderdaad als je er dieper over nadenkt. Traditie helaas.....
Maar ik neem aan dat we elkaar begrijpen.

Groeten (veel),
:wink: , Maarten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2007 10:08 

Dat snapte ik, het ging me erom dat jullie moeilijkste partijen transponeren en dat wij de partijen gewoon in de juiste transpositie voor de neus hebben staan. Maar ik neem aan dat jullie het standaard repertoire meestal wel uit het hoofd kennen.

Dat vind ik ook altijd grappig om te zien dat op websites van klassieke trompettisten een repertoire lijst staat. Dat zie je dus niet op websites van jazztrompettisten.

Leuk die verschillen.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur