erikveldkamp schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom bijv. Dokshitzer wel op een Bb trompet (Benge) met een klein mondstuk (7E) een mooi symfonie geluid kon produceren (net zoals andere russische trompettisten) en dat anderen liever op een zo groot mogelijk mondstuk op een C trompet gaan spelen die qua stemming veel moeilijker speelt. Men gaat dus proberen op een kleinere trompet een zo groot mogelijk geluid proberen te maken, terwijl dat op een Bb trompet veel makkelijker gaat.
Ik kan niets anders doen dan Erik hierin gelijk geven.
De spelers of de instrumenten met het in mijn ogen mooiste C-trompet geluid (Masseurs, v.Loenen, Damrow, Welleman, Heuvelman...) benaderen m.i. het overwegend vollere geluid van een Bes trompet het beste. Een Bes trompet is gewoon het meest uitgebalanceerde instrument van alle trompetten. Waarom we dan toch allemaal (en ik ook) vnl C-trompet in het het Symfonie orkest spelen, heeft inderdaad met de (lokale) traditie en transpositie te maken. Bv een veel voorkomende A- of E-partij naar C-trompet transponeren is gemakkelijk, maar naar Bes-trompet toe is het een crime.
Hoewel..... transponeren moeten we ècht altijd, of je nu Bes of C speelt; maar ja da's een andere discussie.
Bes/C-trompet verdeling:
-Duitsland cylinder Bes, maar steeds meer C voor de hogere partijen.
-Oostenrijk traditioneel vnl cylinder C, soms Bes voor de lagere partijen.
-Rusland alleen Bes, vroeger vaak ook A trompet voor sommige stukken.
-U.K. Bes trompet en vaak vier-ventiel Es-trompet voor de hogere partijen.
-Amerika C soms ook vier-ventiel Es voor het hogere werk.
-Rest vd wereld vnl C.
Hoewel ik al meer dan twintig jaar voor 90% C-trompetten in het orkest gebruik, vind ik veel dingen mooier, logischer en gemakkelijker functioneren op een Bes-trompet. Misschien stap ik nog wel eens over als ik m'n collegas kan overtuigen (zal wel niet). Ook gaat er voor mij persoonlijk niets boven Haydn/Hummel/Neruda op een gewone Bes toeter. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Misschien niet direkt wat je verwachtte te horen van een Symfonie orkest speler, maar wat mij betreft slaat Erik de spijker wel degelijk op z'n kop en geeft het in ieder geval veel stof tot nadenken.....
MvW