trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet vragen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet vragen
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 16:51 

Op mijn stage was ik in gesprek met een man die al jaren orgel speelt. Hij vroeg mij een aantal dingen over de trompet, waar ik eigenlijk geen antwoord op wist, vandaar dat ik het nu aan jullie vraag. Waarschijnlijk zijn de antwoorden heel voor de hand liggend, maar ik kon de antwoorden zelf niet bedenken...

Waarom spelen de meeste mensen op een Bes trompet, waarom is dit gebruikelijk? Waarom niet allemaal op een C trompet?

Waarom is een C trompet meestal duurder dan een Bes?

(Op mijn stage speel ik vaak op pockettrompet, vandaar de volgende vraag)
Zijn bij een pockettrompet de verhoudingen gelijk aan die bij een 'gewone' trompet? Of is het echt de lengte etc. van een trompet met een kleine beker?

Nadat wij gespeeld hadden stelde hij nog een vraag. Als wij Bes trompet spelen, waar opzich niets mis mee is, waarom wordt de muziek dan niet een toon hoger genoteerd, zodat je in ieder geval niet hoeft te transponeren. Wel zo makkelijk in orkesten enz. vond hij...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet vragen
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 17:01 

Girlpower schreef:
Waarom spelen de meeste mensen op een Bes trompet, waarom is dit gebruikelijk? Waarom niet allemaal op een C trompet?

Omdat die van oudsher het meest gebruikt wordt. Ik denk dat dat te maken heeft met de klank en de stemming. Een Bb heeft een voller geluid. Misschien heeft het ook te maken met dat de andere instrumenten in een blaasorkest ook in Bb staan. Ik geloof dat ze in Rusland in synpfonie orkesten ook meestal een Bb-trompet gebruiken. Sergei Nakariokov speelt ook gewoon een Bb trompet.

Girlpower schreef:
Waarom is een C trompet meestal duurder dan een Bes?

Omdat er minder verkocht worden, de kostprijs wordt dan hoger omdat het niet een massaprodukt is. Een piccolo is nog duurder, terwijl er minder materiaal aan zit.

Girlpower schreef:
(Op mijn stage speel ik vaak op pockettrompet, vandaar de volgende vraag)
Zijn bij een pockettrompet de verhoudingen gelijk aan die bij een 'gewone' trompet? Of is het echt de lengte etc. van een trompet met een kleine beker?

De lengte van de buis is hetzelfde, er zitten alleen meer bochten in. En de beker is wat kleiner.

Girlpower schreef:
Nadat wij gespeeld hadden stelde hij nog een vraag. Als wij Bes trompet spelen, waar opzich niets mis mee is, waarom wordt de muziek dan niet een toon hoger genoteerd, zodat je in ieder geval niet hoeft te transponeren. Wel zo makkelijk in orkesten enz. vond hij...

De muziek is een toon hoger genoteerd voor Bb-instrumenten dus je hoeft niet te transponeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 17:32 
Moderator

ehm en het is nog steeds lastiger om goede c trompetten te maken dan goede Bes trompetten.
Er zijn per merk dus ook verhoudingsgewijs meer "slechte" C trompetten, dan "slechte" bes trompetten. Zelfs in de duurste yamaha lijn, zijn er nog onderling kleine verschillen in de C lijn, waardoor het ene instrument net even lekkerder speelt dan het andere.

Piccolo's zijn nog laster te bouwen dan C trompetten, omdat daar de verhoudingen nog nauwer liggen. Kleine afwijkingen die bij een grote bes trompet niet echt invloed meer hebben, zijn bij een piccolo een ramp.

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet vragen
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 17:56 

Citaat:

Girlpower schreef:

De muziek is een toon hoger genoteerd voor Bb-instrumenten dus je hoeft niet te transponeren.

Dat snap ik, maar hij bedoelde waarom er niet in alles één lijn is getrokken, dus dat het overal hetzelfde is waar je ook speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 18:03 

Waar moet je dan transponeren? Als je een Bb trompet speelt moet je een Bb trompet partij voor je neus hebben staan en die is een toon hoger genoteerd dan een C trompet.

Als dat niet het geval is dan klopt er iets niet.

Klassieke trompettisten maken er een hobby van om bijv. een C trompet partij op een Eb trompet te spelen omdat dat beter klinkt of makkelijker te spelen is. Dan moet je dus gaan transponeren ter plekke, of de partij even omschrijven naar Eb trompet.

Aangezien tegenwoordig alle componisten en arrangeurs die ik ken met Finale of Sibelius werken is het simpel om even een getransponeerd partijtje te maken. Ik doe dat dagelijks.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 18:21 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Klassieke trompettisten maken er een hobby van om bijv. een C trompet partij op een Eb trompet te spelen omdat dat beter klinkt of makkelijker te spelen is. Dan moet je dus gaan transponeren ter plekke, of de partij even omschrijven naar Eb trompet.

.

Haha ja Bartok, is daar een voorbeeld van, de finale uit de Concert voor orkest. Die ligt op Es trompet veel makkelijker. maar om nu te zeggen dat het hobby is...
Bij klassiek moet je wel transponeren, en dan is een C trompet echt handiger, ga maar eens van Bes trompet naar E transponeren.

Bovendien, maar ik ben daarin echt een Nederlander: ik vind C trompet in een symfonie orkest echt mooier klinken dan een Bes trompet ( muv de westside story )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 18:32 

Ik heb nooit begrepen waarom bijv. Dokshitzer wel op een Bb trompet (Benge) met een klein mondstuk (7E) een mooi symfonie geluid kon produceren (net zoals andere russische trompettisten) en dat anderen liever op een zo groot mogelijk mondstuk op een C trompet gaan spelen die qua stemming veel moeilijker speelt. Men gaat dus proberen op een kleinere trompet een zo groot mogelijk geluid proberen te maken, terwijl dat op een Bb trompet veel makkelijker gaat.

Daarbij komt dat je op een kleiner mondstuk veel makkelijker hoog kunt spelen. Op de trumpetparty viel me ook weer op dat als sommige klassieke trompettisten (die op een Bb speelden) een beetje in het hoge register komen (rond een b2) het geluid meteen een stuk dunner werd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 18:42 

erikveldkamp schreef:
Op de trumpetparty viel me ook weer op dat als sommige klassieke trompettisten (die op een Bb speelden) een beetje in het hoge register komen (rond een b2) het geluid meteen een stuk dunner werd.

Misschien ook een kwestie van training.

Maar ik merk bij me zelf ook dat als ik op een te diep mondstuk speel dat er in de hoogte ook weinig geluid meer uit komt. Kennelijk gaat het groote of diepe mondstuk je in de hoogte te veel tegen werken om vol te klinken.

(ik speel nu een yamaha 11-C4, misschien toch maar eens een ondiepere B4 proberen)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur