Girlpower schreef:
Waarom spelen de meeste mensen op een Bes trompet, waarom is dit gebruikelijk? Waarom niet allemaal op een C trompet?
Omdat die van oudsher het meest gebruikt wordt. Ik denk dat dat te maken heeft met de klank en de stemming. Een Bb heeft een voller geluid. Misschien heeft het ook te maken met dat de andere instrumenten in een blaasorkest ook in Bb staan. Ik geloof dat ze in Rusland in synpfonie orkesten ook meestal een Bb-trompet gebruiken. Sergei Nakariokov speelt ook gewoon een Bb trompet.
Girlpower schreef:
Waarom is een C trompet meestal duurder dan een Bes?
Omdat er minder verkocht worden, de kostprijs wordt dan hoger omdat het niet een massaprodukt is. Een piccolo is nog duurder, terwijl er minder materiaal aan zit.
Girlpower schreef:
(Op mijn stage speel ik vaak op pockettrompet, vandaar de volgende vraag)
Zijn bij een pockettrompet de verhoudingen gelijk aan die bij een 'gewone' trompet? Of is het echt de lengte etc. van een trompet met een kleine beker?
De lengte van de buis is hetzelfde, er zitten alleen meer bochten in. En de beker is wat kleiner.
Girlpower schreef:
Nadat wij gespeeld hadden stelde hij nog een vraag. Als wij Bes trompet spelen, waar opzich niets mis mee is, waarom wordt de muziek dan niet een toon hoger genoteerd, zodat je in ieder geval niet hoeft te transponeren. Wel zo makkelijk in orkesten enz. vond hij...
De muziek is een toon hoger genoteerd voor Bb-instrumenten dus je hoeft niet te transponeren.