trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet voor erbij
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 01:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 10:11 

Citaat:
Ik vraag me af hoeveel van ons in staat zijn om geblinddoekt een 1-deels beker van een 2-deels beker te onderscheiden!

Niemand denk ik.

Daarom heb ik juist in willkeurige volgorde een hele stapel trompetten geprobeerd en achteraf pas gekeken waar ik nou op gespeeld heb (toe ze al op volgorde van fijn naar minder fijn lagen). Geen idee of het toeters met een beker uit 1 of 2 delen waren. Mij gaat het veel meer om hoe het ding speelt als om hoe het ding gemaakt is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 14:03 

Precies!!! Dat bedoel ik nou.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 15:41 

Precies, nog een quote van Andy: "degene die de beker maakt heeft VEEL meer invloed op het eindresultaat dan 1 of 2 naden" :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 21:31 

Precies, daarom liggen de machine getrokken bekers ook veel dichter bij elkaar dan de hand gehamerde wat het verschil verklaart tussen dezelfde type's trompetten van hetzelfde merk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 23:54 

Ja maar wat Andy bedoelde was dat het niet zo uitmaakt of er 1 of 2 naden in de beker zit. Het vakmanschap van de draaier van de beker zelf is veel belangrijker. Alleen bij machine-getrokken bekers is het dus wel mogelijk om verschil te constateren. En daar komt dan nog bij dat persoonlijke voorkeur ook een rol speelt. Tot zover dus het verhaal dat een beker met 1 naad veel beter is. Bij Conn in de jaren '60 en, tot op heden, bij Schilke hebben ze de discussie weten te vermijden, die bekers hebben namelijk helemaal geen naad :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 08:20 

Hans schreef:
bij Schilke hebben ze de discussie weten te vermijden, die bekers hebben namelijk helemaal geen naad :lol:

Diepgetrokken uit 1 stuk? Wow impresive!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 08:55 

Nee niet getrokken, dat zou veel te veel metaalstress opleveren. Ze doen dat volgens de lay-up methode. Eigenlijk is dat dezelfde manier als verzilveren/vergulden. Alleen doen ze het in dit geval met meerdere lagen messing (of koper of sterling zilver) op een matrijs. Of het door Conn is uitgevonden weet ik niet maar die maakten de Coprion bekers en leadpijpen op die manier al in de jaren '50/'60.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 13:57 

Henry schreef:
De reden dat Taylor ze uit 2 delen maakt is simpel: De kwaliteit van de beker is beter als die uit 2 delen bestaat. Taylor echter beweert dat op een beker uit 2 delen minder materiaalspanningen aanwezig zijn waardoor de beker natuurlijker klinkt. Allemaal finesses natuurlijk. Ik vraag me af hoeveel van ons in staat zijn om geblinddoekt een 1-deels beker van een 2-deels beker te onderscheiden!

Andy vertelde mij dat hij nooit anders gedaan heeft dan bekers in 2 delen maken.Het is nooit in hem opgekomen om het anders te doen zoals ik het begrepen heb. In 2 delen maken is ook niet beter, net zoals in 1 deel maken niet beter is, het is gewoon anders. Maar aangezien ik niet veel leads ken die een Taylor spelen zullen de meeste wel voor hetzelfde gevoel gaan als ik.

Zoals ik al zei is ben IK niet zo'n fan van toeters die bekers hebben die uit 2 delen gemaakt zijn. Ik heb niet gezegd dat de toeters niet oke zijn. Integendeel de Bach VBS1 heeft ook een beker die uit 2 dlen is gemaakt en die vond ik goed spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur