trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Martin Committee
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 09:45 

Ikzelf heb een Bach Vindabona uit '74. Hierop zit ook een grote 72 beker. Hiermee kan ik echt alle kanten op. Heb afgelopen maandag met een jazzkwartetje een warme solo gespeeld, terwijl ik een half uur eerder met een bigband vooral hoog en hard heb staan spelen...

Verder klopt alles aan dit instrument, stemming/intonatie zijn allemaal top. Maar ik weet niet of de vindabona's van nu dat ook nog hebben, weet niet of ze uberhaupt nog gemaakt worden?

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel: Brrrrrrrr
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 09:45 

Het is toch zo dat de flair van de beker- los van de sound in je hoofd en het type mondstuk- toch voornamelijk de warmte van de sound van de trompet bepalen? Welnu, de MBX heeft een "72" beker en de Leblanc die ik ooit zelf in huis gehad heb daar paste de Denis Wick oefendemper niet eens in...... Ook die Selmer bleek een warmer geluid te hebben ivm mijn 37 bebekerde bach en bleek dus ook een grotere beker te hebben, vandaar mijn eerdere reactie in dit topic.
Iedereen weet dat een Prana of een Getzen Genesis een warme sound heeft, maar wie heeft er zo veel geld over voor een toeter die zo beperkt inzetbaar is en wie wil er een peesschedeontsteking oplopen van een toeter die zo bizar zwaar geconstrueerd is?
Ikke niet.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Brrrrrrrr
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 10:00 

Theo van Kampen schreef:
Het is toch zo dat de flair van de beker- los van de sound in je hoofd en het type mondstuk- toch voornamelijk de warmte van de sound van de trompet bepalen?

Nee, een grote beker geeft een breed geluid, geen warm geluid. Als je een warm geluid wilt produceren moet er meer massa aanwezig zijn. Waar die massa zit maakt niet zo heel veel uit (zwaar ventielblok, zware beker, dikke buizen, etc.) Eclipse heeft bijvoorbeeld een XLR beker. Dat is een grote beker met dikker materiaal (ik geloof 0,6mm) en is speciaal voor jazztrompettisten gemaakt.

Veel leadtrompettisten gebruiken een Bach ML 72* omdat zij een groot helder geluid willen. De Kanstul 1600 en de nieuwe Yamaha 8335LA is ook op dat prinicipe gebouwd. Klassieke trompettisten kiezen eerder voor een Bach L 72.

Nogmaals, ik reageerde op de vraag naar een warme jazztoeter. Als je een warmere toeter wilt moet je of meer koper gebruiken en/of meer massa in combinatie met een groot mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 11:37 

Beste Erik,
Lezen gaat mij over het algemeen genomen prima af kan ik je vertellen. Hmmm...is zo'n opmerking erg noodzakelijk? Ik geef je nog niet eens een rudimentaire vorm van kritiek.
De vraag (goed lezen he.... :? ):
"Ik ben op zoek naar een jazztrompet met een warme klank. Weet iemand welke nieuwe trompet vergelijkbaar is met de betere Martin Committee (1940s)?"
Dan zou je denken dat het 2e gedeelte van de vraag enigszins in de richting wijst van een specificatie richting een martin...En als je specifiek antwoord zou willen geven op het 1e gedeelte van de vraag is jouw antwoord weer te vaag en had je moeten zeggen dat je niet wist of de Oiram op de martin leek, maar dat hij wel warm is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 11:47 

erikveldkamp schreef:
Jens schreef:
Om meteen te zeggen dat een Oiram misschien in de buurt komt is wat kort door de bocht denk ik, of Erik moet de martin en de oiram naastelkaar hebben geprobeerd.

Misschien heb je problemen met lezen, maar ik heb niet opgeschreven dat de Oiram in de buurt komt van een Martin. Ik reageerde op de vraag naar een jazztoeter met een warm geluid. Daaraan voldoet een Oiram zeker, luister maar naar Eric Vloeimans.
Verder ken ik geen toeter die in de buurt komt van een oude Martin Committee. Maar dat was ook geen toeter met een specifiek warm geluid. Er speelden destijds ook genoeg leadtrompettisten op zoals Maynard Ferguson, Conrad Gozzo, Horst Fischer e.v.a. Waarom iedereen denkt dat hij een warm geluid produceert, heeft te maken met Miles Davis en tegenwoordig met Chris Botti. De meesten vergeten alleen dat ZIJ een warm geluid hebben en het prettig vonden/vinden om op een open toeter te spelen. Het heeft niet zoveel met de Martin zelf te maken.

Dus dat de Oiram een warm geluid heeft ligt wel aan de toeter zelf en niet aan Eric Vloeimans? (Even voor de duidelijkheid: dit is een normale vraag, omdat ik benieuwd ben naar de Oiram....)

Profiel  

Berichttitel: Re: Brrrrrrrr
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 11:56 

Theo van Kampen schreef:
Iedereen weet dat een Prana of een Getzen Genesis een warme sound heeft, maar wie heeft er zo veel geld over voor een toeter die zo beperkt inzetbaar is

..beperkt inzetbaar?! Adam Rapa speelt hier op zijn PRANA 3.
http://www.monette.net/newsite/recordin ... /Rapa3.wmv

Laatst bijgewerkt door Ruli op 01 jun 2007 15:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 12:14 

Citaat:
Als je een warmere toeter wilt moet je of meer koper gebruiken en/of meer massa in combinatie met een groot mondstuk.

Wellicht was het het eerste wat de warmte bracht bij de Straub CU-X3. Ik herinner mij dat Dhr Straub mij vertelde dat de body van het instrument (in tegenstelling tot enkel de beker bij de meeste merken) van koper was. Gevolg: een vrij lichte, maar toch warm klinkende trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 13:58 

Pol schreef:
Citaat:
Als je een warmere toeter wilt moet je of meer koper gebruiken en/of meer massa in combinatie met een groot mondstuk.

Wellicht was het het eerste wat de warmte bracht bij de Straub CU-X3. Ik herinner mij dat Dhr Straub mij vertelde dat de body van het instrument (in tegenstelling tot enkel de beker bij de meeste merken) van koper was. Gevolg: een vrij lichte, maar toch warm klinkende trompet.

Een body van enkel en alleen maar koper :?:
Volgens is koper alleen te zacht en worden er elementen aantoegevoegd om ervoor te zorgen dat deukje's minder snel optreden.
Meestal gaat het toch om een legering, met de concenstatie's van de afzonderlijke elementen kun je dan wel wat spelen.
Zomaar een samenstelling van een trompet Cu 64%, Zn24%, Ni 11%, en een heel klein beetje Fe, Mn, en Al.
Naarmate je de Zn en Ni naar beneden brengt en daarvoor Cu toevoegd zal de trompet steeds meer rose / rood gaan kleuren.
Deze trompetten klinken iid warmer, dan hebben we het alleen over de samenstelling van het matereaal daarnaast zijn er meer factoren zoals al genoemd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur