Pol schreef:
Citaat:
Als je een warmere toeter wilt moet je of meer koper gebruiken en/of meer massa in combinatie met een groot mondstuk.
Wellicht was het het eerste wat de warmte bracht bij de Straub CU-X3. Ik herinner mij dat Dhr Straub mij vertelde dat de body van het instrument (in tegenstelling tot enkel de beker bij de meeste merken) van koper was. Gevolg: een vrij lichte, maar toch warm klinkende trompet.
Een body van enkel en alleen maar koper
Volgens is koper alleen te zacht en worden er elementen aantoegevoegd om ervoor te zorgen dat deukje's minder snel optreden.
Meestal gaat het toch om een legering, met de concenstatie's van de afzonderlijke elementen kun je dan wel wat spelen.
Zomaar een samenstelling van een trompet Cu 64%, Zn24%, Ni 11%, en een heel klein beetje Fe, Mn, en Al.
Naarmate je de Zn en Ni naar beneden brengt en daarvoor Cu toevoegd zal de trompet steeds meer rose / rood gaan kleuren.
Deze trompetten klinken iid warmer, dan hebben we het alleen over de samenstelling van het matereaal daarnaast zijn er meer factoren zoals al genoemd.