Medicine man schreef:
Dat van de kwaliteit is subjectief natuurlijk; niet iedereen verkiest een Van Laar boven een Vincent Bach.
Dat wil dan ook nog niet zeggen dat de Bachs van dezelfde kwaliteit zijn als Hub's toeters. Aangezien ik meerdere Bachs heb gespeeld die zeker de beste waren die je ooit zult vinden (niet alleen mijn mening maar ook van veel van mijn collega's) denk ik wel met enige objectiviteit te kunnen oordelen over kwaliteit verschillen.
Met kwaliteit bedoel ik dan ook niet de klank, die is subjectief, maar intonatie, het aanspreken van de toeter, ventielen, de noten klikken er beter in, afwerking en andere technische zaken is bij Hub's toeters gewoon beter dan bij Bach.
Ik ben altijd grote Bachfan geweest en zal dat altijd blijven, maar ik ben toch overgegaan op Hub's toeters omdat ik meer rendement krijg bij minder inspanning. Dat is natuurlijk altijd prettig.
Ik vind Yahama nu ook beter van kwaliteit dan Bach en zo kan ik nog wel een paar merken noemen. Maar als je een orginele Bach sound wil moet je natuurlijk een Bach kopen. Wil je een trompet die daar dicht bij in de buurt komt qua klank maar makkelijker speelt dan zou ik een Yamaha Artist model of een van Laar kopen. De laatste is dan de goedkoopste optie.