Met dat verschil beste Antoni dat dat bouwers als Martin Committee waren, of Olds, of Bach, of Henry Selmer. En dat zijn toch betere bouwers dan een Roy Benson, of welk derde rangs c merk.
Ook zal er een niveau verschil hebben gezeten tussen iemand als Louis Armstrong, Chet Baker, en de TS, sorry voor deze gechargeerde stelling, maar ik denk dat een beginner niet te snel op een marginaal merkje uit azie moet beginnen.
@ Wesly: Er zijn een groot aantal topics over jouw vraag verschenen, maar ik zal je een eindje op weg helpen
nieuw: als beginnersinstrument:
Yamaha, de 4000, 5000 serie.
B&S, de Challenger 1 serie
Kanstul, de 700 serie
2e hands
Yamaha 6000 serie, xeno serie
B&S, challenger II serie.
Olds Ambassador ( goed op zuiverheid, gemak, en ventielen letten )
Olds Super
Olds Recording ( vaak te duur naar mijn mening )
Vincent Bach ( alleen Stradivarius, de rest tweede hands moet je niet meer doen ) ( Let op hoe het speelt, leadpipe, lakschade, en ingevreten koper )
Schilke
Conn, maar pas op deze instrumenten moeten van voor de UMI periode zijn, dit geldt ook voor King en Benge.
O en overleg goed met je docent, neem hem vooral mee bij het uitproberen. Hij kent jou, als het goed is beter van spelen, en weet dus ook een beetje waar een instrument aan moet voldoen voor jou.
De enige Aziaat die ik ken buiten Yamaha, die het goed doet is Jupiter, maar ik wil daarbij aangeven dat alleen hun professionele model erg lekker is, en die is erg aan de dure kant. De rest van de Aziaten is m.i. niet best. Heel goedkoop, om onwetende mensen makkelijk geld uit de zak te kloppen.
Blijf daar maar verre van.
Kwaliteit heeft een prijs. Het zal niet voor niks zijn dat beroeps mensen als Erik Veldkamp, Jan Oosthof, Frits Damrow, Peter Masseurs, en noem al die mensen maar op, veel geld investeren in goed materiaal.
Hoeft een amateur niet te doen. Maar de stelling dat goedkoop net zo goed is,of zelfs goed, is dan natuurlijk een beetje loos.
Weer een heel epistel.