trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet Roy Benson TP202
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2007 19:37 

Ik weet wie Klaas Kos is (en ik deel zijn mening hierover).
Ik bedoel met mijn reactie: juist als Klaas Kos het zegt, zou ik het toch niet direct verwerpen, zoals Theo dat doet. Ik zou het ook niet direct aannemen. Ik vind het grappig dat dit "Argument van autoriteit" gebruikt wordt.

Maar nu we het toch over Klaas Kos hebben:
Heeft iedereen de KCO Mahler dvd box al in huis? Geweldig werk van o.a. Klaas Kos op de oude opnames... Erg leuk om de oude rotten als Klaas Kos en Freddy Grin maar ook piepjonge Jaap van Zweden, Jacob Slagter etc. aan het werk te zien.

Edit: O, nee het gaat hier over de Roy Benson TP202.... :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 09:29 

Het hele spannings verhaal is al een keer hier voorbij gekomen en uitgelegd, zoek maar eens naar cryogenic freezing met de zoekfuntie.
Dat er spannigen in het matereaal komen tijdens het bewerken en produceren van trompetten staat als een paal boven water.
Deze spanningen zijn zelfs te meten met een rontgen diffractometer zoals dit in de auto industire ook wordt gedaan.
Spannigen verdwijnen vanzelf de kristallen zullen hun originele positie na verloop jaren weer in gaan nemen.
Dit proces kun je versnellen door verhitting of cryogenic freezing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 10:03 

Ad Peeters, instrumentbouwer en reparateur uit Tilburg, hoog geacht door degenen die hem kennen, vertelde mij dat de bekers van moderne instrumenten met bruut geweld om een doorn geforceerd worden en daardoor stijf staan van de stress. Hij kreeg splinternieuwe trompetten, ik meen Holton, waar niet op te spelen was. Hij heeft die toen gedemonteerd en ontstresst door te verwarmen en ze weer in elkaar gesoldeerd, daarna speelden ze aanmerkelijk beter.
Over de cryogene behandeling: John Lynch, nee niet the late mr Humphreys maar de kernfysicus en ex beroepstrompettist, auteur van Altissimo trumpet playing en uiitvinder van het asymmetric mondstuk, heeft van een aantal trompetten voor en na de behandeling geluidsspectra opgenomen en vond geen verschil. Hij heeft die trompetten ook voor en na laten bespelen door gerenommeerde trompettisten en die vonden een verbetering in klank en aanspreken etc. Hij had een valstrik geplaatst, een van de trompetten was niet cryogeen behandeld en die werd ook na dus niet behandeld te zijn beter gewaardeerd. Op theoretische grond is het ook niet waarschijnlijk dat door afkoelen het ontstressen dat anders jaren?? duurt zich in luttele minuten voltrekt.

Profiel  

Berichttitel: Trompet Roy Benson T202
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 16:45 

Zou de trompet Roy Benson T202 meer gestresst zijn dan de andere merken?
En zo ja waarom?
In de tijd van de oude jazz-trompettisten bestond het woord stress niet eens voor
mensen laat staan voor trompetten.
Met al die min of meer gestresste instrumenten bliezen ze de sterren van de hemel en bij
de fabricage van het koperwerk werd er toch ook op het materiaal gehamerd.
Willen we perse de klank van de oude trompetten evenaren.Dat zal dan niet meevallen,
want die zijn ooit nieuw geweest. Ik weet ook niet wie de instrumenten nog op dezelfde
manier bouwt zonder gebruik te maken van de nieuwe fabricagemethoden en van hetzelfde materiaal zonder de moderne snufjes.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 18:11 

ik volg het hele verhaal nu niet meer zo goed, maar ik ben er wel uit dat de meesten danken dat de Roy Benson niet zo heel super is, en ik beter door kan sparen.
Welk merk wordt mij aangeraden, een nieuwe of tweede hands?

Profiel  

Berichttitel: Trompet Roy Benson T202
BerichtGeplaatst: 16 maart 2007 22:59 

wesley-kosterman schreef:
ik volg het hele verhaal nu niet meer zo goed, maar ik ben er wel uit dat de meesten danken dat de Roy Benson niet zo heel super is, en ik beter door kan sparen.
Welk merk wordt mij aangeraden, een nieuwe of tweede hands?

Eenieder loopt natuurlijk weg voor zijn eigen keus of wil een trompet waar Jan,Piet of Klaas op speelt.
Ik zou zeggen ga naar de winkel.Blaas op de Roy Benson.Vraag desnoods of je
hem thuis mag uitproberen of een weekje of zo huren of wat dan ook.
Bevalt hij je niet breng je hem terug en in het andere geval heb je een nieuwe trompet,
die waarschijnlijk beter bij je portemonnee past en waarvoor je je in mijn opinie niet de mindere hoeft te zijn.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2007 09:00 
Moderator

Met dat verschil beste Antoni dat dat bouwers als Martin Committee waren, of Olds, of Bach, of Henry Selmer. En dat zijn toch betere bouwers dan een Roy Benson, of welk derde rangs c merk.

Ook zal er een niveau verschil hebben gezeten tussen iemand als Louis Armstrong, Chet Baker, en de TS, sorry voor deze gechargeerde stelling, maar ik denk dat een beginner niet te snel op een marginaal merkje uit azie moet beginnen.

@ Wesly: Er zijn een groot aantal topics over jouw vraag verschenen, maar ik zal je een eindje op weg helpen

nieuw: als beginnersinstrument:
Yamaha, de 4000, 5000 serie.
B&S, de Challenger 1 serie
Kanstul, de 700 serie

2e hands
Yamaha 6000 serie, xeno serie
B&S, challenger II serie.
Olds Ambassador ( goed op zuiverheid, gemak, en ventielen letten )
Olds Super
Olds Recording ( vaak te duur naar mijn mening )
Vincent Bach ( alleen Stradivarius, de rest tweede hands moet je niet meer doen ) ( Let op hoe het speelt, leadpipe, lakschade, en ingevreten koper )
Schilke
Conn, maar pas op deze instrumenten moeten van voor de UMI periode zijn, dit geldt ook voor King en Benge.

O en overleg goed met je docent, neem hem vooral mee bij het uitproberen. Hij kent jou, als het goed is beter van spelen, en weet dus ook een beetje waar een instrument aan moet voldoen voor jou.

De enige Aziaat die ik ken buiten Yamaha, die het goed doet is Jupiter, maar ik wil daarbij aangeven dat alleen hun professionele model erg lekker is, en die is erg aan de dure kant. De rest van de Aziaten is m.i. niet best. Heel goedkoop, om onwetende mensen makkelijk geld uit de zak te kloppen.
Blijf daar maar verre van.
Kwaliteit heeft een prijs. Het zal niet voor niks zijn dat beroeps mensen als Erik Veldkamp, Jan Oosthof, Frits Damrow, Peter Masseurs, en noem al die mensen maar op, veel geld investeren in goed materiaal.
Hoeft een amateur niet te doen. Maar de stelling dat goedkoop net zo goed is,of zelfs goed, is dan natuurlijk een beetje loos.

Weer een heel epistel. :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2007 09:10 

Ik geloof dat de meest verkochte "goedkope" trompet de Jupiter 606 is, die kost zo rond de 500-600 euri. De JP 812 moet ook erg goed zijn voor zijn geld (zo'n 700,-)

En de Yamaha 2000 of 4000 serie natuurlijk.

Pfeiifer in Rijswijk heeft ze allemaal wel liggen. Ze zijn ook met een goedkoop eigen merk bezig waarvan ik de bugel al gespeeld heb. Die was voor zijn geld erg goed en zeker in jouw prijsklasse.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 17 maart 2007 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur