flugel schreef:
Geheel tegen dit advies in: ga 'ns op zoek naar een Jupiter 846. Een kopie van de Yamaha Shew, wat weer een kopie van de oude Couesnons zijn. Geweldige toeters voor weinig....
Niet om je reputatie als bugelexpert onderuit te halen, maar de Jupiter 846 is absoluut geen Yamaha 6310Z/Couesnon-kopie; het is een (overigens goede) kopie van Yamaha's eigen model, de YFH-631. Ik heb zelf een 631 en heb de Jupiter ermee vergeleken, en het komt behoorlijk in de buurt van elkaar. Ik vond de Yamaha iets beter klinken, maar de Jupiter deed het zeker niet slecht voor dat geld.
Over de boring: je hebt kleine boring-bugels, rond de 0,415" (de franse Besson en Couesnon en de vele kopieën daarvan) en grote boring-bugels, trompetboring: om en nabij de 0,459" (Getzen (niet de custom, die is weer een Couesnon-kopie, maar de Eterna), Blessing en andere al dan niet Amerikaanse merken). De Yamaha YFH-631/Jupiter 846 ligt daar precies tussen in: 0,433"
Ik had me dus willen aansluiten bij je advies om de Jupiter 846 eens te proberen, ware het niet dat ik zeer jongstleden op dit forum vernam dat Yamaha's 631 met een beetje speurwerk tweedehands al voor 200 euro te verkrijgen is. Dan zou ik geen risico nemen (de levensduur van Jupiter is nog een onbekend terrein) en gewoon een tweedehands Yamaha kopen. Heb je geen zin in speurwerk, of wil je per se geen tweedehands instrument kopen, dan is de Jupiter wellicht het proberen (en het risico) waard.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL