trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Keuze tussen trompet of flügelhorn
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 09:51 

Henry schreef:
De Bugelaars onder ons (Waar blijf je Flügel???) zullen beamen dat een bugel heel anders aanvoelt als een trompet.
Henry

Hier ben ik....

Een bugel voelt niet alleen anders aan dan een trompet maar is een geheel ander instrument! Als "dubbelaar" instrument zou je volgens mij het best gebaat zijn met een bugel met een relatief grote boring maar try before you buy blijft hier het devies.

Geheel tegen dit advies in: ga 'ns op zoek naar een Jupiter 846. Een kopie van de Yamaha Shew, wat weer een kopie van de oude Couesnons zijn. Geweldige toeters voor weinig....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 10:22 

Gonzo schreef:
Als je een zwaardere trompet wilt hebben is misschien een Selmer ook nog aan te raden. Ik heb nu zelf bijna een jaar een concept TT van Selmer, het is toeter waar ik harder voor moet werken dan voor de Bach die ik eerste had. Maar er zit wel een veel mooiere klank in. (Vind ik tenminste :wink: )

Dat was mijn probleem ook wel een beetje op de lichte toeters waar ik op heb geblazen. Ik klink er erg schel op, terwijl het geluid op een zwaardere toeter meer "massa" heeft.

Ik ken iemand die ook op een Concept TT van Selmer blaast, maar ik spreek hem eigenlijk te weinig om hier binnenkort wat mee te doen. Toch maar eens kijken of ik hem te pakken krijg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 10:48 

flugel schreef:
Geheel tegen dit advies in: ga 'ns op zoek naar een Jupiter 846. Een kopie van de Yamaha Shew, wat weer een kopie van de oude Couesnons zijn. Geweldige toeters voor weinig....

Niet om je reputatie als bugelexpert onderuit te halen, maar de Jupiter 846 is absoluut geen Yamaha 6310Z/Couesnon-kopie; het is een (overigens goede) kopie van Yamaha's eigen model, de YFH-631. Ik heb zelf een 631 en heb de Jupiter ermee vergeleken, en het komt behoorlijk in de buurt van elkaar. Ik vond de Yamaha iets beter klinken, maar de Jupiter deed het zeker niet slecht voor dat geld.

Over de boring: je hebt kleine boring-bugels, rond de 0,415" (de franse Besson en Couesnon en de vele kopieën daarvan) en grote boring-bugels, trompetboring: om en nabij de 0,459" (Getzen (niet de custom, die is weer een Couesnon-kopie, maar de Eterna), Blessing en andere al dan niet Amerikaanse merken). De Yamaha YFH-631/Jupiter 846 ligt daar precies tussen in: 0,433"

Ik had me dus willen aansluiten bij je advies om de Jupiter 846 eens te proberen, ware het niet dat ik zeer jongstleden op dit forum vernam dat Yamaha's 631 met een beetje speurwerk tweedehands al voor 200 euro te verkrijgen is. Dan zou ik geen risico nemen (de levensduur van Jupiter is nog een onbekend terrein) en gewoon een tweedehands Yamaha kopen. Heb je geen zin in speurwerk, of wil je per se geen tweedehands instrument kopen, dan is de Jupiter wellicht het proberen (en het risico) waard.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 11:22 

Bedankt voor je advies Yamahaddatdangezegd :)

Ik zal eens wat nader speurwerk gaan verrichten als ik weer eens een vrije dag heb.

Het valt mij echter op dat op veel opnames bugellisten spelen met een hele lichte klank, terwijl ik juist zo gecharmeerd ben van de donkere klanken die het instrument kan voortbrengen. Is dit helemaal in de hand van de speler of beïnvloed de boring dit ook. Ik kan me voorstellen dat ik op een bugel met een grote boring sneller scherper klink dan op een kleine boring, of praat ik nu onzin?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 11:39 

Yamahaddatdangezegd schreef:
flugel schreef:

Niet om je reputatie als bugelexpert onderuit te halen, maar de Jupiter 846 is absoluut geen Yamaha 6310Z/Couesnon-kopie; het is een (overigens goede) kopie van Yamaha's eigen model, de YFH-631. Ik heb zelf een 631 en heb de Jupiter ermee vergeleken, en het komt behoorlijk in de buurt van elkaar. Ik vond de Yamaha iets beter klinken, maar de Jupiter deed het zeker niet slecht voor dat geld.

Over de boring: je hebt kleine boring-bugels, rond de 0,415" (de franse Besson en Couesnon en de vele kopieën daarvan) en grote boring-bugels, trompetboring: om en nabij de 0,459" (Getzen (niet de custom, die is weer een Couesnon-kopie, maar de Eterna), Blessing en andere al dan niet Amerikaanse merken). De Yamaha YFH-631/Jupiter 846 ligt daar precies tussen in: 0,433"

Ik had me dus willen aansluiten bij je advies om de Jupiter 846 eens te proberen, ware het niet dat ik zeer jongstleden op dit forum vernam dat Yamaha's 631 met een beetje speurwerk tweedehands al voor 200 euro te verkrijgen is. Dan zou ik geen risico nemen (de levensduur van Jupiter is nog een onbekend terrein) en gewoon een tweedehands Yamaha kopen. Heb je geen zin in speurwerk, of wil je per se geen tweedehands instrument kopen, dan is de Jupiter wellicht het proberen (en het risico) waard.

Ik ben ook helemaal geen uitgesproken bugelexpert (wel: bugelist) :? :?

De info dat de 846RL een kopie van de Shew is kwam van trumpetherald.com. Via de zoekfunctie kwam ik er net achter dat de post waaruit ik citeerde twee posts verderop ook al gecorrigeerd werd. :oops: Ik zal voortaan verder lezen dan m'n neus lang is.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 22:06 

Vergeet de invloeden van het mondstuk in deze niet, voor een donkergeluid zou ik voor een groot monstuk gaan met een grote boring.
Desnoods de boring vakkundig laten vergroten. :P
Ik heb ooit eens een bugelist gehoord met zo'n aangepast mondstuk, in het lage register ging qua geluid aardig richting F-hoorn.
Het lichtere geluid krijg je gauw met een kleiner mondstuk de bugel gaat dan wat jazzy klinken zeker als daar iemand op speelt die normaal trompet speelt.
Het is maar waar je voor gaat en je eigen klankvoorstelling hoe jij vindt dat het moet klinken. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 06:38 

Zoals ik al zei ben ik meer gediend van een donker geluid dan een meer jazzy geluid. Ik zal dus voor een dieper mondstuk gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 14:49 

Wat is een Jazzy geluid dan volgens jullie? Ik houd zeer van een donker Jazzy geluid, en volgens mij is dat zeker geen paradox. Donker is toch juist Jazzy?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur