trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet uitproberen in winkels
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 07:56 

Henry schreef:
Even over spelen in de winkel:
Waarvoor ga je naar de winkel? Om iets moois ten gehore te brengen of om de toeter te testen? Testen mag dan voor publiek niet erg interessant zijn om te horen, maar dat is toch je uiteindelijke doel, of niet?
Als ik in de winkel een trompet wil testen, gebruik ik mijn eigen mondstuk en blaas idd veel toonladders van PPP tot FFF. Verder test je 't bereik van het instrument, de toonvastheid (Natuurbindingen) Liptrillers, shakes etc.
Natuurlijk oersaai voor de toehoorder, maar met het AVE Maria kom je niet erg veel verder vrees ik.

Groet,
Henry

o?

het bereik van een instrument...

Ik dacht dat dat per speler verschilde: ik weet namelijk zeker dat een beetje high blower op het zelfde instrument een oktaaf hoger kan spelen als ik.
Toonvastheid en bindingen liggen ook aan jezelf. Hoe flexibel je zelf bent.
Met het Ave Maria, test je iig of het geluid, dat je wil hebben, in sonore passages, ook ondersteund word door het instrument.

Alles wat jij hier opnoemt ligt namelijk maar voor 50% zo niet minder aan de speler zelf.

En nu kunnen jullie wel zitten giebelen om Cees maar ik vind een stemapparaat nog niet zo'n stom idee. Sommige mensen horen de intervallen niet of nog niet goed , en het zou zo maar kunnen zijn dat meneer Bach of meneer van Laar of weet ik veel wie, de onderlinge verhoudingen toch niet zo goed heeft gemaakt. ( maandag morgen, je weet wel ) Dan kan de kwint, of het oktaaf ineens heel raar uitpakken.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 08:24 

Je woont in Wijchen, dan is Schreeven waarschijnlijk een optie om te gaan bezoeken.
Advies, neem een door-de-weekse ochtend of middag vrij, op de koopavonden en zaterdagen hebben de meeste winkels net niet die aandacht voor je die je eigenlijk wilt hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 08:55 

Ik heb bij Hub meer dan 100 toeters getest en ben er nog geen 1 tegen gekomen die niet goed stemde. Andere dingen wel zoals wat minder aanspreken bij bepaalde tonen maar stemmingsproblemen niet. Dit werd simpel opgelost door een ander buisje of de receiver iets anders afstellen. Soms werkt de combinatie mondstuk-trompet ook niet helemaal goed. Dat heeft vaak met de gap te maken.

De moderne bouwers maken gebruik van zogenaamde BIAS software/apparatuur. Daarmee stuur je een sinus golf door het instrument die weer wordt opgevangen door een microfoontje. Zo kan de computer precies de zwakke plekken blootleggen.

http://www.bias.at/index_e.htm

Maar afgezien van dit verhaal, let bij het testen vooral op of het instrument je bevalt. Daarna kun je hem nog rustig een week thuis uitproberen voordat je definitief beslist. Je kunt een toeter altijd terug brengen als ie toch niet bevalt. Als ie wel bevalt en hij stemt toch niet 100%, dan kunnen ze dat meestal wel verhelpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 10:17 

Ik ben inderdaad laatst bij Schreeven geweest. Daar heb ik op een Stradivarius 180 ML 37 gespeeld, een VBS1 37 en een Stomvi Elite 330ML gespeeld. Ik vind het dan toch ook moeilijk om de verschillen er uit te halen. Zeker tussen de twee Bach's. Ik vond de Stomvi zwaarder spelen.

Het prijsverschil tussen de twee Bach's is ook flink, alleen kan ik dat er dan niet goed uithalen met spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 13:49 

Sorry Erik. maar je weet niet wat degene wil uit proberen. en daarbij dus ook niet of het wel een toeter van het caliber HvL is en daarbij ook al helemaal niet of diegene een goed gehoor heeft. het zou maar zo eens kunnen zijn dat een stemapperaat amateurs gewoon kan helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 14:06 

Wat je wilt. Ik zeg alleen maar dat de meeste nieuwe toeters wel goed stemmen. Tenzij je een goedkope toeter wilt kopen, maar dan zijn er wel meer dingen aan de hand. Mocht je in de 1e week toch intonatieproblemen hebben/krijgen breng je hem toch gewoon terug.

Ik zou eerder een leraar of iemand anders meenemen die er verstand van heeft dan een stemapparaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 15:19 

camel schreef:

het bereik van een instrument...

Ik dacht dat dat per speler verschilde: ik weet namelijk zeker dat een beetje high blower op het zelfde instrument een oktaaf hoger kan spelen als ik.

Precies Camel!! Het bereik van het instrument.
Of had ik moeten zeggen je bereik op het instrument? Snap je 't dan wel?
Kom op kerel, ga asjeblieft niet zitten soebatten (Hopelijk niet verkeerd geschreven anders krijg ik daar weer wat op terug) over 1 enkel woord!

Even voor alle duidelijkheid: Ik ken mensen die de sterren van de hemel spelen op een Schilke. Ik heb er 3 geprobeerd en ik kom er niet op weg. Ligt dus niet aan de toeter, niet aan de speler, maar aan de combinatie van beiden.
Dat bedoel ik dus. Maar ik dacht dat je dat wel begrepen zou hebben.
camel schreef:
Alles wat jij hier opnoemt ligt namelijk maar voor 50% zo niet minder aan de speler zelf.
Klopt, maar de combinatie is doorslaggevend! (100%)

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel: Re: trompet uitproberen in winkels
BerichtGeplaatst: 18 okt 2006 16:30 

Scheurijzer schreef:
Hallo,
Ik had eigelijk nog een vraagje. Als jullie een trompet uit willen proberen in een winkel wat spelen jullie dan? Ik vind het zo raar om in een winkel met publiek zomaar een aantal trompetten te vragen en dan een beetje toonladdertjes of iets dergelijks te spellen. Ik ben benieuwd hoe andere mensen dat doen.

Groet Ruud

Het is het handigst als je een etude oid meeneemt waar loopjes in zitten waar je moeite mee hebt. Dan kun je goed vergelijken of het op een ander instrument makkelijker gaat dan op je huidige trompet. En de klank is natuurlijk ook belangrijk. Let er daarom op dat je een instrument eerst een week of 2 kan uitproberen in het orkest waar je speelt, tijdens optredens of reptitie. Uitproberen in een winkel geeft namelijk wel een globaal beeld maar het zou toch lullig zijn als je € 2000,- aan een instrument uitgegeven hebt, en in het orkest blijkt hij tegen te vallen .....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur