Henry schreef:
Even over spelen in de winkel:
Waarvoor ga je naar de winkel? Om iets moois ten gehore te brengen of om de toeter te testen? Testen mag dan voor publiek niet erg interessant zijn om te horen, maar dat is toch je uiteindelijke doel, of niet?
Als ik in de winkel een trompet wil testen, gebruik ik mijn eigen mondstuk en blaas idd veel toonladders van PPP tot FFF. Verder test je 't bereik van het instrument, de toonvastheid (Natuurbindingen) Liptrillers, shakes etc.
Natuurlijk oersaai voor de toehoorder, maar met het AVE Maria kom je niet erg veel verder vrees ik.
Groet,
Henry
o?
het bereik van een instrument...
Ik dacht dat dat per speler verschilde: ik weet namelijk zeker dat een beetje high blower op het zelfde instrument een oktaaf hoger kan spelen als ik.
Toonvastheid en bindingen liggen ook aan jezelf. Hoe flexibel je zelf bent.
Met het Ave Maria, test je iig of het geluid, dat je wil hebben, in sonore passages, ook ondersteund word door het instrument.
Alles wat jij hier opnoemt ligt namelijk maar voor 50% zo niet minder aan de speler zelf.
En nu kunnen jullie wel zitten giebelen om Cees maar ik vind een stemapparaat nog niet zo'n stom idee. Sommige mensen horen de intervallen niet of nog niet goed , en het zou zo maar kunnen zijn dat meneer Bach of meneer van Laar of weet ik veel wie, de onderlinge verhoudingen toch niet zo goed heeft gemaakt. ( maandag morgen, je weet wel ) Dan kan de kwint, of het oktaaf ineens heel raar uitpakken.....