trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw of beter 2e hands
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 02:18 

mgdewalt schreef:
Je hebt de leadpijp laten vervangen? Is dat een dure aangelegenheid of valt dat wel mee. De trompet die ik nu gezien heb heeft overigens (nog) geen last van rot in de pijp. (van die plekken als je erdoorheenkijkt of kleurverschillen in de lak).

Ik heb zelf geruime tijd op zowel gelakte als verzilverde Bach gespeeld. Leadpijp is bij de verzilverde al vervangen (ik weet niet precies wat het gekost heeft, maar ik geloof dat het wel meevalt), de gelakte is pas een paar jaar oud dus die ziet er nog redelijk uit.

En qua lak van Bach-trompetten, degene die ik speelde had alleen op de echte 'greep'plekken lak af, maar zat voor de rest nog goed erin. Ligt veel aan de zuurheid van je handen, sommige mensen hebben ook 'afgespeelde' plekken op hun verzilverde instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2006 08:16 

mgdewalt schreef:
.

Zelf dacht ik al aan:
- wellicht overbodig, maar even spelen, en wellicht een paar dagen rustig thuis spelen
- garantie (?)
- uiterlijk, maar vnl. binnenzijde leadpipe
- Kan alles los, zonder speling op de ventielbuizen en stembuis. (mn. 2e ventiel). Lekkages dmv. "plop".
- slijtage aan de ventielen, scheef gesleten ventielen, gruis onder in de doppen, corrosie vorming langs het schroefdraad aan de onderzijde.
- deuken, krassen, slijtage van de lak.
- zichtbare reparaties (soldeer etc...)
- staat van viltjes, kurkjes, rubbertjes
- ???

1) is een must
2) krijg je niet bij een particulier
3) uiterlijk als in hoeveelheid deuken? forget it, als het kleine deukjes zijn, hebben die niet veel invloed, even letten op rotte plekken.
4) lijkt me ook logisch
5) 2 hands trompetten hebben altijd ingelopen ventielen naar iemands hand, dus daar moet je altijd even aan wennen. De doppen moet je niet teveel naar kijken.
6) zie eerder is niet of nauwelijks van belang, als er maar geen gaten inzitten
7) het is beter dat het instrument gerepareerd is, dan dat je hem in slechte staat krijgt, dus daar zou ik me maar geen zorgen om maken
8) staat van die parafernalia is niet belangrijk, die kun je voor minder als 5 euro laten vervangen
9) ik zou een extrra paar oren meenemen. 4 oren horen meer dan een
10) je noemt nergens het comfort van en instrument. Als alle bovenstaande punten oke zijn, maar het instrument speelt totaal niet lekker, dan koop je het toch ook niet, of ben ik nu gek :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 21:33 

ik zou toch op passen voor Yamaha heb zelf een 4335 g met rood koperen beker zit er heel leuk uit maar de ventielen zijn een verschrikking heb ze pas uitlaten honen en nu lopen ze weer redelijk en van bach ik vindt het echt heel goeie koop heb zelf een constelation elkhart en vindt het persoonlijk de beste toeter die er bestaat zag op de site van adams een 2e hants constelation staan hoe duur weet ik iet moet je daar eens op kijken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 22:01 

bakkertje schreef:
ik zou toch op passen voor Yamaha heb zelf een 4335 g met rood koperen beker zit er heel leuk uit maar de ventielen zijn een verschrikking heb ze pas uitlaten honen en nu lopen ze weer redelijk en van bach ik vindt het echt heel goeie koop heb zelf een constelation elkhart en vindt het persoonlijk de beste toeter die er bestaat zag op de site van adams een 2e hants constelation staan hoe duur weet ik iet moet je daar eens op kijken

dus omdat 1 yamaha jammerlijke ventielen hebben moet je oppassen met alle yamaha's?

neu, ook bach heeft kwalitatief uitermate teleurstellende ventielen, en de conn die ik had, was ook niet bepaald voorzien van goede ventielen. Zal allemaal exemplarisch zijn cq gebrekkig onderhoud, cq te weinig of verkeerde olie, cq erg zuur speeksel.

kan van alles wezen hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 08:33 

camel schreef:
bakkertje schreef:

dus omdat 1 yamaha jammerlijke ventielen hebben moet je oppassen met alle yamaha's?

neu, ook bach heeft kwalitatief uitermate teleurstellende ventielen, en de conn die ik had, was ook niet bepaald voorzien van goede ventielen. Zal allemaal exemplarisch zijn cq gebrekkig onderhoud, cq te weinig of verkeerde olie, cq erg zuur speeksel.

kan van alles wezen hoor.

Wat bedoel je nu Camel? Eerst zeg je dat voor yamaha een steekproef van een exemplaar niet representatief is; mee eens. Daarna zeg je dat Bach ook beroerde ventielen heeft. (niet toevallig een of een paar dus) En daarna zeg je dat het waarschijnlijk allemaal niet aan de ventielen ligt, maar aan het gebruik en onderhoud.
Ik snap het niet meer.....

@bakkertje: probeer hier en daar eens een punt te gebruiken. ( .) Dat leest net wat fijner. :D :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 08:43 

lees het nog maar een keer: er staat toch heel duidelijk wat ik bedoel. 8O

problemen zijn exemplarisch. Niet alle yammies hebben slechte ventielen, evenzo als bach niet allemaal slechte ventielen of weet ik veel wat hebben

het zou ook aan het verkeerd indrukken van ventielen kunnen liggen, en ik noemde nog wat meer oorzaken.

exemplarisch betekend dat iets per exemplaar kan verschillen: zoals slechte ventielen.

om het menselijk te houden: als een marokkaan Theo van Gogh afmaakt, wil dat niet zeggen dat alle marokkanen iemand afslechten

snap je het zo denk je?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2006 09:08 

camel schreef:
lees het nog maar een keer: er staat toch heel duidelijk wat ik bedoel. 8O
Wanneer ik iemand quote lees ik het minimaal 3 keer. Speciaal voor jou heb ik het nog een keer gelezen en ik begreep het nog steeds niet, vandaar mijn vraag om toelichting, waarvoor dank.
camel schreef:
problemen zijn exemplarisch. Niet alle yammies hebben slechte ventielen, evenzo als bach niet allemaal slechte ventielen of weet ik veel wat hebben

Niet alle problemen zijn exemplarisch hoor, wanneer er inferieur materiaal gebruikt wordt of het productieproces klopt niet dan krijg je bijna zeker problemen. (Dit is inderdaad niet het geval bij de yammies of bachs)

camel schreef:
het zou ook aan het verkeerd indrukken van ventielen kunnen liggen, en ik noemde nog wat meer oorzaken.

mee eens.

camel schreef:
exemplarisch betekend dat iets per exemplaar kan verschillen: zoals slechte ventielen.

om het menselijk te houden: als een marokkaan Theo van Gogh afmaakt, wil dat niet zeggen dat alle marokkanen iemand afslechten

snap je het zo denk je?

Ja hoor. Er is me een boel duidelijker geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 23:42 

De problemen met Yamahaventielen zijn voornamelijk de modellen tussen 1973 en 1982.
De zgn. Yamalloys. Yamaha gebruikte in die tijd een nieuwe legering voor het ventielhuis en de ventielen. Helaas bleken deze niet bepaald corrosiebestendig.
Ook de Schilketrompetten met een serienummer in de 20.000 en alle M1 en M2 modellen hebben deze ventielen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur