erikveldkamp schreef:
Dat Taylors gebruikt worden voor lead zal misschien waar zijn, maar in verhouding kom je ze natuurlijk niet tegen omdat er maar een paar Taylors per jaar gebouwd worden die daar eventueel geschikt voor zijn. Ik ben dan ook nog geen lead tegengekomen met een Taylor als ik Hans niet meereken. Die heeft nu ook een Schilke besteld overigens wat een erg lichte toeter is.
De meeste leads willen veel hoog in het geluid in combinatie met veel resonantie. Daar is een lichtere beker meer geschikt voor. Vandaar de lichte 72 beker of de clonen zoals Kanstul WB 1600 of B2 van Hub van Laar. Een klassieke trompettist speelt ook niet op een Bach ML met een lichte 72 beker, hij zal eerder op een Bach L 72 spelen voor het grote ronde geluid.
Het voordeel van een lichte beker is dus dat ie sneller een sizzle heeft en makkelijker aanspreekt. Nadeel is dat het lage register dunner klinkt.
Kevin Robinson heeft lang op een Taylor gespeeld voor hij naar Eclipse ging.
En mijn Schilke weegt (met Sterling beker) ruim 1150 gram dus zeker geen lichtgewicht, bijna 100 gram zwaarder dan een Strad.
De reden waarom ik de Taylor heb weggedaan lag overigens niet aan de toeter, die is geweldig maar ik kreeg van mijn mede sectieleden de klacht dat 'ie de sectie volledig opblaast. Ik ben dus gewoon wat kleiner gaan spelen.
De Chicago V en VR hebben trouwens een kleine lichte beker, alleen de rest van het instrument is nogal massief. Maar door die beker heeft 'ie sizzle genoeg