trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe b5 van hub en bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 13:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 19:06 

The Joker schreef:
NJFO-Thomas schreef:
die ik krijg als ik slaag.

en als je niet slaagt? :twisted:

Ja dan krijg ik slaag en dan moet ik terugbetalen :S (Ook m'n schoolgeld enz..)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 09:02 

terecht!!! Anders kom je nooit op dat conservatoire......... :oops: 8) :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 09:24 

erikveldkamp schreef:
Dat Taylors gebruikt worden voor lead zal misschien waar zijn, maar in verhouding kom je ze natuurlijk niet tegen omdat er maar een paar Taylors per jaar gebouwd worden die daar eventueel geschikt voor zijn. Ik ben dan ook nog geen lead tegengekomen met een Taylor als ik Hans niet meereken. Die heeft nu ook een Schilke besteld overigens wat een erg lichte toeter is.

De meeste leads willen veel hoog in het geluid in combinatie met veel resonantie. Daar is een lichtere beker meer geschikt voor. Vandaar de lichte 72 beker of de clonen zoals Kanstul WB 1600 of B2 van Hub van Laar. Een klassieke trompettist speelt ook niet op een Bach ML met een lichte 72 beker, hij zal eerder op een Bach L 72 spelen voor het grote ronde geluid.

Het voordeel van een lichte beker is dus dat ie sneller een sizzle heeft en makkelijker aanspreekt. Nadeel is dat het lage register dunner klinkt.

Kevin Robinson heeft lang op een Taylor gespeeld voor hij naar Eclipse ging.
En mijn Schilke weegt (met Sterling beker) ruim 1150 gram dus zeker geen lichtgewicht, bijna 100 gram zwaarder dan een Strad.
De reden waarom ik de Taylor heb weggedaan lag overigens niet aan de toeter, die is geweldig maar ik kreeg van mijn mede sectieleden de klacht dat 'ie de sectie volledig opblaast. Ik ben dus gewoon wat kleiner gaan spelen.
De Chicago V en VR hebben trouwens een kleine lichte beker, alleen de rest van het instrument is nogal massief. Maar door die beker heeft 'ie sizzle genoeg :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 10:31 

Hans schreef:
En mijn Schilke weegt (met Sterling beker) ruim 1150 gram dus zeker geen lichtgewicht, bijna 100 gram zwaarder dan een Strad.
:

Mijn Bach Mt.Vernon weegt ook 1144gr en is dus zwaarder dan de standaard ML37s. Dat is ook de reden dat ie veel vetter klinkt dan andere Bachs Mt.Vernons die ik gespeeld heb.

Een Schilke S32 weegt zo'n 1010 gram. Die Sterling beker zal hem dan wel een stuk zwaarder maken. Ik dacht dat je er 2 bekers bij had?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 10:42 

Ik heb er ook twee bekers bij, de andere is een messing vergulde ML#2 beker. Maar in zowel pop- als bigbandsecties klinkt de Sterling beter. Jeroen Brokkelkamp bv vertelde me dat hij die Sterling beter 'voelde' als hij naast me staat.
De messing beker is goed geschikt voor studiowerk, hij reageert wat sneller en klinkt wat lichter dan de sterling, die door z'n geweldige projectie meer voor live situaties is geschikt. Het gewicht wordt ook mede bepaald door de zware doppen (hoewel je dat niet kan zien, ze hebben de doppen aan de binnenkant opgevuld) en de behoorlijk zware brace tussen beker en stembuis.
Zal zsm een foto plaatsen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 15:30 

ik speel op een Vanlaar B2 bij fanfares en harmoniën en ik heb ook nooit niemand horen klagen.(tot nu toe)
Onze dirigent was zelfs erg onder de indruk.
Het duurde wel lang voor dat ik de keuze kon maken omdat ik de B2 prettig vond spelen maar wist dat het misschien problemen zou kunnen op leveren binnen ons register.

Maar Erik heeft me daar toen snel mee geholpen. Een van de voorbeelden dus die Erik een B2 aan heeft aangeraden. En ik ben hem er dankbaar voor ook. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2006 15:31 

Hub vertelde mij dat de B5 inderdaad het best lopende model is op dit moment om de volgende redenen: De laatste tijd hebben toevallig veel professionele trompettisten een B5 aangeschaft (o.a. Martijn de Laat, Nico Schepers). Veel amateurs neigen daardoor bij twijfel ook naar de B5.
Over het geluid zat het verschil volgens hem met name in het verloop van de beker.
De beker van de B5 loop iets meer conisch waardoor je als trompettist zelf het idee hebt dat je wat minder geluid produceert dan bijvoorbeeld op een B2. Op 20 meter afstand schijnt het juist helemaal andersom te zijn. Een B5 is dan duidelijk beter te horen.
Wat ik wel vreemd vind is dat die professionele lichte-muziek-muzikanten op een B5 gaan spelen, terwijl op de site staat dat juist de B1 en B2 meer geschikt zijn voor lichte muziek. Is de B5 (in combinatie met het juiste mondstuk) dan toch een pure leadtrompet????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2006 15:57 

De B1 en B2 zijn wat lichtere trompetten en daarom meer geschikt voor lichte muziek en minder voor klassiek. De B5 had toen de tekst geschreven is op de site een zwaardere beker, sinds die ook met een lichtere beker gemaakt wordt (die nu ook op de B1 zit) is de B5 zo populair geworden bij de lichte muziek. De meeste modellen worden nu met een lichte of zwaardere beker geleverd behalve de B1 of B2.

Maar alle modellen worden aan de lichte muziek trompettisten verkocht, de B5 is nu alleen wat meer in. Ik meen dat de B1 nu ook een lichte B5 beker heeft.

Ik vond persoonlijk de B4 het lekkerst spelen omdat Hub die ook op mij afgestemd heeft. Jan Oosthof de B2. Zo heeft iedereen zijn smaak.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur