trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe b5 van hub en bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 12:18 

Wat betreft het uitzoeken van een trompet ga ik heel ver mee met hetgeen hier wordt gezegd.
Zelf hou ik er altijd wel rekening mee waarvoor ik hem wil gebruiken en kijk ik niet alleen maar naar hetgeen wat ik lekker vindt spelen.
Een lichte toeter zullen de meesten wel lekker vinden spelen omdat je daar mee makkelijker uit de voeten kunt in het hoge register, je kiest dan letterlijk en figuurlijk voor de weg van de minste weerstand.
De vraag is dan is hij overal geschikt voor en kan je daarmee de balans vinden in elke sectie.
Ook bij het uitzoeken van een mondstuk wordt wel eens de fout gemaakt alleen maar met het gevoel een keuze te maken.
Meestal komen ze dan te klein uit.
Je kunt ook aan de hand van maatvoeringen bewust een keuze maken en daarmee aan de slag gaan,.
Omdat je dan weet dat je met een groot mondstuk en een zware toeter een grotere kans hebt op een klassiek geluid als op een licht toeter met lead mondstuk
Uitzonderingen bevestigen de regel er zullen er best zijn die een zware jongen gebruiken voor lead en andersom met een lichte toeter klassiek spelen. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 12:33 

nielsmarchal schreef:
misschien een beetje rare opmerking van mij, maar ik hoor iedereen altijd praten over maten, bekers, boringen, leadpipes etc. Ik heb bewust tegen Hub gezegd, vertel me niets over de instrumenten, ik wil het niet weten, totdat ik op allemaal heb gespeeld. Zonder dat ik wist welk model ik in m'n handen had, kwam ik uit op de b5, die het beste bij mij paste. Zo heb ik elke trompet tot nu toe nog gekocht. Nadat ik dus die b5 in m'n handen had, heb ik verschillende b5's geprobeerd, eentje verguld en een verzilverd. Naja hij stuurt ze op zodat ik nog even kan uitproberen.............
Voordat ik trouwens wist wat voor modellen het waren, vond ik de b6 en 7 te veel weerstand hebben voor mij, de b4 was scherper, dan de b5. De b3 klonk bij mij nog scherper en platter.....toen nog weer terug naar b5 en ik voelde me gewoon weer meteen "thuis" en dat gevoel is voor mij toch altijd bepalend. Daarnaast geeft Hub ook zeker super advies wat je nog allemaal kan doen........

Same here, mijn B7 heb ik ook blind (maar zeker niet doof) gekocht.

Het gekke is dat mijn B7 juist minder weerstand heeft dan welke Van Laar dan ook, en dan zeker de B5, die vond ik juist meer weerstand hebben. Zo zie je maar weer, de keuze is zeer persoonlijk. Wel is het zo dat als je op gevoel een B1 of B2 koopt, deze in een fanfare wellicht veel te scherp gaat klinken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 12:37 

trumpetvos schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel er zullen er best zijn die een zware jongen gebruiken voor lead en andersom met een lichte toeter klassiek spelen. :)

Ik zal wat uitzonderingen noemen :

Frits Damrow speelt de nieuwe Yamaha Artist Model C en 8310Z. Beide zijn lichte modellen.

Jens Lindemann speelt sinds kort de nieuwe Yamaha 8335LA die vor leadtrompettist Wayne Bergeron is gemaakt.

Daarnaast hebben de nieuwe Bachs C ("Chicago") en Bb (197) en alle nieuwe Yamaha modellen, dus ook de "klassieke" modellen een lichtere beker met een variable wanddikte zoals de Bach New Yorks van voor 1957.

Er is dus zeker een trend naar de wat lichtere modellen, en terecht. Die spelen ook veel prettiger en klinken erg goed en vol van klank door het gebruikt van de technieken die Vincent Bach altijd al toepaste in zijn toeters tot 1965.... :P

De trompettisten die rond en warm willen klinken als Miles Davis of helden van nu zoals Chris Botti kopen echter de wat zwaardere modellen zoals de Getzen Genesis of andere Monette Ajna clonen. Terwijl Miles en Chris Botti beide op een Martin Committee speelden die vroeger ook door leadtrompettisten gebruikt werden... :lol:

Moraal van het verhaal. Klank maak je voornamelijk zelf. Het materiaal kan je er alleen maar bij helpen (in beperkte mate).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 13:15 

Danke je voor de info, ik wist niet dat de trend naar de lichtere trompet zo in volle gang was en is. 8O
Waar ik op doelde haalt Roel ook even aan met als voorbeeld de B1 en de B2
Dat als je alleen maar met gevoel een trompet uitzoekt het gevaar loopt uit de sectie te vallen b.v. in een fanfare. :?
Bij het aanschafffen van mijn evetuele volgende trompet wil ik dan toch wel eens uitproberen hoe het mij gaat met een lichtere trompet ook in fanfare en harmonie.
Bij mijn huidige trompet heb ik de keuze gemaakt voor een allround trompet omdat ik hem ook gebruik voor verschillende doeleinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 13:27 

Zoals ik al aangaf kun je met een lichtere trompet ook warm klinken. Je meoet er dan natuurlijk geen leadmondstuk opzetten. Als Frits Damrow en Jens Lindemann een lichtere trompet goed vinden voor de klassieke muziek zie ik niet in waarom je dat in een fanfare niet zou kunnen. Daar wordt ook nog vaak lichte muziek gespeeld dus een lichtere trompet zou geen probleem moeten zijn. Een Schilke is trouwens ook een superlichte trompet, veel lichter dan een Bach of Yamaha en die is ook uitermate geschikt voor alle muziekstijlen.

Ik heb al een paar mensen een B2 geadviseerd voor de fanfare. In combinatie met een Bach 3c of 5C moet dat volgens mij geen enkel probleem opleveren. De tromppettisten die voor een B2 gekozen hebben hadden waren ook erg blij met hun keuze. Ook nog een paar weken later... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 14:06 

Ach Niels, zo zijn we allbebei weer blij.. Ik jouw C Hub, jij een nieuwe Bes. Leuk cadautje van m'n ouders ook nog daarna is een Yamaha Custom Piccolo, bewerkt door de grote meester Peter Masseurs zelf, die ik krijg als ik slaag. (Even slagen dus nog :roll: ) Ik ben ook best blij kunnen jullie je vast voorstellen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 14:24 

NJFO-Thomas schreef:
die ik krijg als ik slaag.

en als je niet slaagt? :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2006 14:25 

The Joker schreef:
NJFO-Thomas schreef:
die ik krijg als ik slaag.

en als je niet slaagt? :twisted:

Dan krijgt 'ie slaag.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur