trompet.nl > forum > Toon onderwerp - WMC
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:23 

Dat is een absolute utopie, ik kan mij niet voorstellen dat er ooit een werk gecomponeerd gaat worden met in het achterhoofd van de componist het criterium of bepaalde instrumenten duur of lastig te spelen zijn. De componist wil iets vertellen met zijn werk en zal in zijn werk bezig zijn met het vertalen van zijn verhaal/gevoel in klanken c.q. klankkleuren en als dat toevallig de klankkleur van een contrabasklarinet is dan zal de componist er absoluut niet over peinzen om deze in (ik noem lukraak wat) een bas-sax te schrijven.

Ik behoud me graag aanbevolen voor op- /aanmerkingen door de professionals hier....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:33 

Ik heb het over concoursstukken~!!! Een componist kan er heel goed rekening mee houden hoor!! Kijk maar naar werken in de lagere divisies!!

Een beetje componist is daaar wel creatief in!!

Citaat:
Ik behoud me graag aanbevolen voor op- /aanmerkingen door de professionals hier....

oehh....dan mag ik volgens jou BIJNA meepraten.. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:41 

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar bij inhuren van profs voor concoursen moest ik op de een of andere manier direct denken aan onze vriend Gerrit de Weert...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:44 

Citaat:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar bij inhuren van profs voor concoursen moest ik op de een of andere manier direct denken aan onze vriend Gerrit de Weert...

Hoezo??

Gerrit de Weert...dat is een dirigent ergens in soesterberg? ofzo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:50 

Klopt! Als je meer over Gerrit de Weert wil weten in combinatie met forumleden van hier, moet je ff de zoekfunctie gebruiken. ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 13:52 

ruben schreef:
Dat is een absolute utopie, ik kan mij niet voorstellen dat er ooit een werk gecomponeerd gaat worden met in het achterhoofd van de componist het criterium of bepaalde instrumenten duur of lastig te spelen zijn. De componist wil iets vertellen met zijn werk en zal in zijn werk bezig zijn met het vertalen van zijn verhaal/gevoel in klanken c.q. klankkleuren en als dat toevallig de klankkleur van een contrabasklarinet is dan zal de componist er absoluut niet over peinzen om deze in (ik noem lukraak wat) een bas-sax te schrijven.

Is een niet-professional, maar een professionele amateur ook goed? :wink:

Aan de andere kant is het ok zo dat de componist vaak een ideaal plaatje voor ogen heeft, maar dat dat niet betelkent dat je daar absoluut geen alternatief voor mag inzetten. Vele componisten die ik gesproken heb over wat zij nou precies bedoelden met een bepaalde passage voor een afwijkend instrument, gaven bijna allemaal direkt aan dat je dat gedeelte ook heel goed op een alterantief instrument kunt spelen.
Waarom zou een jury je niet belonen voor je creativiteit om ipv een basclarinet een ander passend instrument te gebruiken. Ik zou het als jurylid in ieder geval geen negatieve beoordeling geven.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 14:11 

Ik ook niet!
Stel, je speelt echt de sterren van de hemel!
Geen foute noot te bekennen, dynamisch klopt alles tot in de puntjes, er wordt echt fantastisch muziek gemaakt!
Alleen heb je geen contra-basklarinet, en die staat wel voorgeschreven!

Krijg je dan minder punten als je die partij door een ander instrument laat invullen?
Van mij niet, hoor!
Het is al eerder gezegd:
als je een incompleet orkest hebt, waarom zou je dan per se op councours willen!?
Sla lekker een keer over, misschien heb je volgend jaar wel een compleet orkest!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:00 

Of je moet nooit een compleet orkest hebben :roll: ... De enige complete sectie bij ons is de trompetsectie...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur