ruben schreef:
Dat is een absolute utopie, ik kan mij niet voorstellen dat er ooit een werk gecomponeerd gaat worden met in het achterhoofd van de componist het criterium of bepaalde instrumenten duur of lastig te spelen zijn. De componist wil iets vertellen met zijn werk en zal in zijn werk bezig zijn met het vertalen van zijn verhaal/gevoel in klanken c.q. klankkleuren en als dat toevallig de klankkleur van een contrabasklarinet is dan zal de componist er absoluut niet over peinzen om deze in (ik noem lukraak wat) een bas-sax te schrijven.
Ik behoud me graag aanbevolen voor op- /aanmerkingen door de professionals hier....
Is een niet-professional, maar een professionele amateur ook goed?
Aan de andere kant is het ok zo dat de componist vaak een ideaal plaatje voor ogen heeft, maar dat dat niet betelkent dat je daar absoluut geen alternatief voor mag inzetten. Vele componisten die ik gesproken heb over wat zij nou precies bedoelden met een bepaalde passage voor een afwijkend instrument, gaven bijna allemaal direkt aan dat je dat gedeelte ook heel goed op een alterantief instrument kunt spelen.
Waarom zou een jury je niet belonen voor je creativiteit om ipv een basclarinet een ander passend instrument te gebruiken. Ik zou het als jurylid in ieder geval geen negatieve beoordeling geven.