Moon schreef:
Nu zijt ge hier ook al

.
dat was omdat er iemand op brassbandfroum.be eens gezegd had om hier een kijkje te komen nemen. heb ik dus gedaan...

Er stond trouwens al een link naar trompet.nl op de kempenbloei-site...
Over die "streeks orkesten": Ik denk dat dat voor het niveau van concertafdeling bijna onvermijdelijk is (zeker nu ik voor het eerst zelf met dat niveau mag proeven...concertafdeling is toch nog een ander paar mouwen dan 1ste...

)
Nu zijn er natuurlijk twee soorten streekorkesten: Enerzijds de provinciale orkesten, zoals het Frysk, het Gelders en het "Vlaams" Fanfare Orkest (meeste leden zijn nog altijd uit de Antwerpse Kempen, zoals vroeger...).
Anderzijds zijn er de uit hun voegen gegroeide "dorpsverenigingen". Achel is maar een dorpje van 5000 inwoners (waarondern zo'n 1000 Nederlandse belastingontduikers ergens verstopt in een bos

). In de loop der jaren zijn verschillende muzikanten uit naburige gemeenten bij ons komen meespelen (Neerpelt, Overpelt, Lommel, Bude en zelfs Peer

l). Sommigen kwamen het zelf vragen, anderen werden gevraagd (de meesten via vriendschappen met andere leerlingen van de regionale muziekschool waar onze leerlingen les volgen).
Wij hechten echter veel belang onze eigen jeugdwerking (via samenwerking met de regionale muziekschool en met onze eigen jeugdfanfare), die voor een belangrijke instroom van muzikanten zorgt. In Peer geet het niet anders. Zij hebben natuurlijk een nog veel uitgebreidere jeugdwerking dan ons, maar zij zijn er dan ook al langer mee bezig.
Ook aan de typische "dorpsverplichtingen" (herdenking oudstrijders, processie, dorpsfeest, carnaval, ...) blijven wij meewerken. Dat is toch wel iets waarin wij van een "provinciaal" orkest verschillen, ook al is het telkens moeilijk om de muzikanten van buiten het dorp voor deze activiteiten warm te maken.