Geacht forum, heb ik niet ergens op
www.trompet.nl gelezen dat het gevoel van weerstand meer te maken heeft met de acoustische eigenschappen van het instrument dan met de diameter van de leadpipe en de buisjes van de ventielen? Dat het laten "klinken" van het ene instrument meer energie kost dan het andere. Zo heb ik een tijdje de beschikking gehad over een King Super 20, volgens de boekjes een M bore instrument, nou, die speelde veel zwaarder dan mijn ML Bach die weer zwaarder speelt dan mijn Getzen met L leadpipe en ML ventielhuis. Kan U het nog volgen? Nemen we daarentegen mijn Straub, die een Step-bore disign heeft, dus een M leadpipe en ML ventielhuis, dus omgekeerd aan de Getzen, die lijkt qua aanspreken weer meer op de Getzen, maar klinkt weer heeeeel anders. We gaan nog even door: Die King heb ik verkocht aan m'n gabber, die "m weer makkelijker vind "doorblazen" dan zijn Bach ML, maar wel weer moeilijker hoog spelen. Kortom, het is weer allemaal heel persoonlijk, ik denk dat het tijd is voor professionele hulp.
O ja, da's waar ook: In de nieuwste folder van Conn "the Legend" wordt beweerd dat je met het monteren van de bijgeleverde "ronde" stempomp je het ML instrument het karakter van een L bore instrument zou geven. Hmmm, wat is daar van waar? In dat geval kan Jeroen Jongeling zich een hoop centjes besparen want Vincent Bach levert ook een "ronde" stempomp.