trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ML , L bore
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ML , L bore
BerichtGeplaatst: 20 jun 2002 22:24 

Kan iemand mij vertellen waarom je kiest voor M / ML of L bore bij aanschaf van een trompet ?
Is dit afhankelijk van leeftijd?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jun 2002 07:19 

Zelf heb ik ook voor die keus gestaan en gekozen voor een ML Bore. Een L bore geeft je enorm veel sound, maar heeft als nadeel dat bij zacht spel het moeilijker is de klank mooi en vol te houden, bovendien vergt een L bore meer lucht (energie). Het is is dus ook afhankelijk van je longinhoud. Voor zwaar orkestwerk is dit een goede keus. Wil je wat meer alround zijn, dan zou ik de voorkeur hebben voor een ML. Speel je alleen lichte muziek, dan ik misschien een M boring ook nog een optie. Uiteindelijjk is het belangrijk waar je zelf het prettigst op speelt, gewoon uitproberen dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jun 2002 08:50 

Een ML boring is meer dan prima voor de gemiddelde fanatieke amateur trompettist. Vooral als je een bes trompet speelt. Ben je echter een enorme krachtpatser, die zeer fysiek speelt, dan is een L boring misschien prettiger, je kunt dan inderdaad beter je lucht kwijt en hebt een groter geluid. Ik speel zelf trouwens ook ML geboorde Bes trompet, maar stuit tegen teveel weerstand aan. Ik denk er dus al een tijdje over om eens naar een L boring trompet te gaan kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2002 15:21 

je hebt ook nog een MLV boring...
Dat is ongeveer de tussenmaat als ik dat goed begrepen heb (staat ook ergens op dit forum...).

Misschien is dat wat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2002 17:08 

Wil je hier echt serieus naar kijken zal je toch de 'echte' boringsgetallen boven water moeten halen.
De aanduidingen M, ML, en XL zijn meer indicaties.

Om een voorbeeld te geven:
ML bore Yamaha Xeno 8335 = 0.459 inch
L bore Yamaha Xeno 8345G = 0.462 inch
L bore Holton ST 302 = 0.468 inch
L bore WildThing = 0.470 inch

Vooral uitproberen is het advies!

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2002 20:18 

Ik wilde dolgraag van mijn King studententrompetje af. Hij moest dan wel ingeruild worden tegen een Bach Stradivarius. De Bach heeft nu eenmaal mijn voorkeur. Er was een mooie (= goede) Bach ingeruild en dus ging ik er voor kijken. Ik werd wel gewaarschuwd dat het een L-boring betrof. Tijdens het proefblazen heb ik dat niet gemerkt. Eerlijk gezegd heb ik het verschil tussen de ML-boring van mijn oude King en de L-boring van de Bach nooit gemerkt. De opmerking dat je veel moet studeren om de lucht er doorheen te kunnen blijven blazen heb ik ook gehoord. Misschien blaas ik van nature krachtig, maar ook met weinig studie (laatste jaar is erg druk geweest met werk) ervaar ik niet dat ik te kort kom door de grotere boring.

Ik wil hiermee niet de theorie over de verschillen onderuit halen, maar ik denk dat het vooral een persoonlijk verhaal is. Bovendien zal ieder merk/type trompet een andere ervaring geven denk ik. Zou bij mij de overgang van de King naar Bach ook meegespeeld hebben?

Profiel  

Berichttitel: Boring
BerichtGeplaatst: 01 dec 2002 16:21 

Geacht forum, heb ik niet ergens op www.trompet.nl gelezen dat het gevoel van weerstand meer te maken heeft met de acoustische eigenschappen van het instrument dan met de diameter van de leadpipe en de buisjes van de ventielen? Dat het laten "klinken" van het ene instrument meer energie kost dan het andere. Zo heb ik een tijdje de beschikking gehad over een King Super 20, volgens de boekjes een M bore instrument, nou, die speelde veel zwaarder dan mijn ML Bach die weer zwaarder speelt dan mijn Getzen met L leadpipe en ML ventielhuis. Kan U het nog volgen? Nemen we daarentegen mijn Straub, die een Step-bore disign heeft, dus een M leadpipe en ML ventielhuis, dus omgekeerd aan de Getzen, die lijkt qua aanspreken weer meer op de Getzen, maar klinkt weer heeeeel anders. We gaan nog even door: Die King heb ik verkocht aan m'n gabber, die "m weer makkelijker vind "doorblazen" dan zijn Bach ML, maar wel weer moeilijker hoog spelen. Kortom, het is weer allemaal heel persoonlijk, ik denk dat het tijd is voor professionele hulp.
O ja, da's waar ook: In de nieuwste folder van Conn "the Legend" wordt beweerd dat je met het monteren van de bijgeleverde "ronde" stempomp je het ML instrument het karakter van een L bore instrument zou geven. Hmmm, wat is daar van waar? In dat geval kan Jeroen Jongeling zich een hoop centjes besparen want Vincent Bach levert ook een "ronde" stempomp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2002 16:39 

Zo'n ronde stempomp vind ik er niet uit zien, dus toch maar een hele trompet kopen, ipv zo'n lullige, lelijke bocht bestellen. :mrgreen:

P.S.:misschien wel de moeite van het proberen waard Theo, thanx.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur