Rik Baars schreef:
MagnumHorn schreef:
Dat Valve Alignment effect is natuurlijk redelijk eenvoudig te controleren met een ingedrukt ventiel. Vooral op het 2e ventiel. Bij het 1e ventiel wordt het al moeilijker, en bij het 3e ventiel lukt het volgens mij allang niet meer.
Wellicht kan je uIteindelijk met een schuifmaat wat doen, maar toch......
Maar hoe zit dat als het ventiel niet ingedrukt wordt???
Volgens mij is die alignment dan zeker zo belangrijk, en eigenlijk nog wel belangrijker, omdat je nu eenmaal meer met een open dan met een ingedrukt ventiel speel (statistisch). Dat is niet echt meer te controleren (op zicht dan).
Ik zou voor mijn 3e ventiel bijvoorbeeld veel liever een juiste alignment hebben voor 'niet ingedrukt' dan voor 'wel ingedrukt'. zovaak gebruikt ik dat ventiel niet.
Hheeft iemand hier een antwoord op, of beter nog een oplossing voor.

Ik denk dat je inderdaad op een schuifmaat en een zaklampje aangewezen bent.
Bij "The brass bow" heeft men het ook nog over "rotational alignment", dat kan dus ook nog fout zitten.........

Magnunhorn heeft helemaal gelijk, als je kritisch naar het hele ventielwerk kijkt kan er van alles mis zijn.
Meestal is het wel zo dat als er een afwijking wordt geconstateerd bij een ingedrukt ventiel dezelfde afwijking aanwezig is als hij niet is ingedrukt.
Als dat niet zo is kan zowel de afwijking in de trompet zitten als in het ventiel.
Als de afwijking in de trompet zit kun je alignment wel vergeten, je kunt dan wel iets verbeteren maar zult het nooit optimaal krijgen.
De meeste trompetten kun je visueel controleren met inderdaad een klein zaklampje, soms helpt het om de overige 2 ventielen even te verwijderen zodat je via een stempomp naar binnen kunt kijken ventiel in en uitdrukken en meestal zie je wel of het ventiel juist staat.
Of je er iets aan kunt doen hangt geheel af van de bouw van het ventiel bij de ene gaat het makkelijker dan de andere.
Afgelopen week heb ik een ventiel alignment gedaan met behulp van een sluitringetje waardoor het ventiel iets lager kwam te staan en zo wel precies voor het gat zat.
Voor mij staat als een paal boven water dat de ventielen goed uitgelijnd moeten zijn als dat niet zo is heb je een trompet met een kleinere boring omdat mis alignment voor een vernauwing zorgt in de luchtstroom .
Je boring gaat dan b.v. van 11.65 naar 11.55 de gevolgen laten zich raden.