trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valve Alignment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 17:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 13:13 

MagnumHorn schreef:
Dat Valve Alignment effect is natuurlijk redelijk eenvoudig te controleren met een ingedrukt ventiel. Vooral op het 2e ventiel. Bij het 1e ventiel wordt het al moeilijker, en bij het 3e ventiel lukt het volgens mij allang niet meer.
Wellicht kan je uIteindelijk met een schuifmaat wat doen, maar toch......

Maar hoe zit dat als het ventiel niet ingedrukt wordt???
Volgens mij is die alignment dan zeker zo belangrijk, en eigenlijk nog wel belangrijker, omdat je nu eenmaal meer met een open dan met een ingedrukt ventiel speel (statistisch). Dat is niet echt meer te controleren (op zicht dan).

Ik zou voor mijn 3e ventiel bijvoorbeeld veel liever een juiste alignment hebben voor 'niet ingedrukt' dan voor 'wel ingedrukt'. zovaak gebruikt ik dat ventiel niet.

Hheeft iemand hier een antwoord op, of beter nog een oplossing voor.

8)

Ik denk dat je inderdaad op een schuifmaat en een zaklampje aangewezen bent.
Bij "The brass bow" heeft men het ook nog over "rotational alignment", dat kan dus ook nog fout zitten......... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 16:32 

flugel schreef:

Ik denk dat je er maar op moet vertrouwen dat de fabrikant zo slim is geweest om de afstand tussen de gaten in de ventielen en de afstand tussen de gaten in de ventielhuizen gelijk te maken, want om nou meteen je instrument uit elkaar te solderen...

Goede vraag!! Nog nooit bij stilgestaan! Wie weet of en hoe bijvoorbeeld Bob Reeves dit controleert???

Ik kan me voorstellen dat de stand van het ventiel ten opzichte het ventielhuis kan verlopen.
Maar als de afstand tussen de gaten in het ventiel niet gelijk zijn aan de afstand van de gaten in het ventielhuis zit er gewoon een verkeerd ventiel in. Het is niet mogelijk dat er een verloop zit in die afstanden. Je kunt ook niet gaten verplaatsen

Bij Doctor Valve http://www.doctorvalve.com/Services.html las ik dat het voorkomt dat geen exacte uitlijning mogelijk is in allebei de standen van het ventiel. Het zal dan van het vakmanschap afhangen om een optimale uitlijning te krijgen. Hoe hij de inspectie uitvoert kon ik overigens niet vinden.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 16:40 

Ik vond nog iets over de meettechniek:

http://www.chicagobrassworks.com/technology.htm

The Precision Valve Alignmentâ„¢ is the most accurate method for aligning valves. Using a precision gauge made specifically for this procedure, precise measurements are made of each valve and valve casing port, from which the up-and down-stroke positions of each valve is calculated and verified using our proprietary PVA computer program. A fiber optic scope is used to view valve port alignments that are not normally visible. Horizontal (or rotational, or side-to-side) alignment is also examined and corrected as needed.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 17:55 

Rik Baars schreef:
MagnumHorn schreef:
Dat Valve Alignment effect is natuurlijk redelijk eenvoudig te controleren met een ingedrukt ventiel. Vooral op het 2e ventiel. Bij het 1e ventiel wordt het al moeilijker, en bij het 3e ventiel lukt het volgens mij allang niet meer.
Wellicht kan je uIteindelijk met een schuifmaat wat doen, maar toch......

Maar hoe zit dat als het ventiel niet ingedrukt wordt???
Volgens mij is die alignment dan zeker zo belangrijk, en eigenlijk nog wel belangrijker, omdat je nu eenmaal meer met een open dan met een ingedrukt ventiel speel (statistisch). Dat is niet echt meer te controleren (op zicht dan).

Ik zou voor mijn 3e ventiel bijvoorbeeld veel liever een juiste alignment hebben voor 'niet ingedrukt' dan voor 'wel ingedrukt'. zovaak gebruikt ik dat ventiel niet.

Hheeft iemand hier een antwoord op, of beter nog een oplossing voor.

8)

Ik denk dat je inderdaad op een schuifmaat en een zaklampje aangewezen bent.
Bij "The brass bow" heeft men het ook nog over "rotational alignment", dat kan dus ook nog fout zitten......... 8O

Magnunhorn heeft helemaal gelijk, als je kritisch naar het hele ventielwerk kijkt kan er van alles mis zijn.
Meestal is het wel zo dat als er een afwijking wordt geconstateerd bij een ingedrukt ventiel dezelfde afwijking aanwezig is als hij niet is ingedrukt.
Als dat niet zo is kan zowel de afwijking in de trompet zitten als in het ventiel.
Als de afwijking in de trompet zit kun je alignment wel vergeten, je kunt dan wel iets verbeteren maar zult het nooit optimaal krijgen.
De meeste trompetten kun je visueel controleren met inderdaad een klein zaklampje, soms helpt het om de overige 2 ventielen even te verwijderen zodat je via een stempomp naar binnen kunt kijken ventiel in en uitdrukken en meestal zie je wel of het ventiel juist staat.
Of je er iets aan kunt doen hangt geheel af van de bouw van het ventiel bij de ene gaat het makkelijker dan de andere.
Afgelopen week heb ik een ventiel alignment gedaan met behulp van een sluitringetje waardoor het ventiel iets lager kwam te staan en zo wel precies voor het gat zat.
Voor mij staat als een paal boven water dat de ventielen goed uitgelijnd moeten zijn als dat niet zo is heb je een trompet met een kleinere boring omdat mis alignment voor een vernauwing zorgt in de luchtstroom .
Je boring gaat dan b.v. van 11.65 naar 11.55 de gevolgen laten zich raden. :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 18:02 

Bij mijn trompet heb ik het gedaan dmv een hele felle lamp in de ventielbuisjes te schijnen zodat ik precies kon zien wat er scheelde en dat was wel aardig wat in mm termen zeg maar , dus heb ik de aanpassing gedaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 12:13 

Hoe controleer je het dan als het ventiel niet ingedrukt is?
Ik kan dan nergens zien of alles goed op elkaar aansluit!
Volgens mij was dit ook ongeveer de vraag van MagnumHorn, trouwens!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 12:54 

Als je de schuif van het derde ventiel verwijdert en het derde ventiel indrukt kun je in de buis kijkend zien of de gaten van het tweede ventiel niet ingedrukt corresponderen.
Ooit kwam ik op trumpetherald een wat omslachtiger maar betere methode tegen:
Je hebt een schuifmaat nodig, lenen of kopen voor ca 25 Euro, Mitutoyo is goed.
Verwijder alle kurkjes, ringetjes en viltjes van de ventielen. Per ventiel moet je:
Meet bij neergedrukt ventiel de afstand tussen onderkant huis en onderkant ventiel, noem dit A. Haal dit ventiel uit het huis.
Meet de afstand van onderkant ventiel tot bovenkant van de onderste poort, noem dit B.
Meet de afstand van de onderkant van het huis tot de bovenkant van de onderste poort, behorend bij het gemeten gat in het ventiel dus, noem dit C.
A=B moet gelijk zijn aan C, de gemeten afwijking moet gecorrigeerd worden met viltjes of ringetjes.
Soortgelijke metingen moet je doen voor de niet ingedrukte positie:
Meet onderkant huis tot onderkant ventiel: D
Verwijder het ventiel.
Meet onderkant ventiel tot de bovenkant van de buis waardoor de lucht stroomt bij niet ingedrukt ventiel: E
Meet onderkant huis tot bovenkant van de buis waardoor de lucht stroomt bij niet ingedrukt ventiel: F. D + E moet gelijk zijn aan F
Als A + B < C gaat het ventiel te ver omlaag en moet het verschil opgevuld worden boven op de ventiel kap.
Als D + E > F komt het ventiel te ver omhoog en moet het verschil opgevuld worden boven het ventiel, onder de ventiel kap.
succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 19:11 

Dehaanmuziek schreef:
Hoe controleer je het dan als het ventiel niet ingedrukt is?
Ik kan dan nergens zien of alles goed op elkaar aansluit!
Volgens mij was dit ook ongeveer de vraag van MagnumHorn, trouwens!

In mijn verhaal ben ik ervan uitgegaan dat de maatvoering van de trompet en de ventielen juist zijn meestal is dit ook wel zo en dan gaat het alleen om alignment.
Je hoeft in mijn geval dan ook alleen maar 1 positie te zien van een ventiel in of uit.
Bij mijn trompet is alleen de in en uitstand van ventiel 2 visueel te kontroleren, voor ventiel 1 en 3 alleen ingedrukt.
Hiervan uitgaande : als een ventiel niet goed is uitgelijnd zal hij zowel ingedrukt als uit niet geheel voor de gaten verschijnen.
Dit wordt door sommige reparateurs over het hoofd gezien, ze vewisselen dan een viltje b.v. boven in de ventiel dop om er voor te zorgen dat hij dieper komt als hij wordt ingedrukt, echter in de uitstand is dan niks veranderd en dus mis.
Beter is in dit geval om ervoor te zorgen dat het ventiel in zijn geheel iets lager of hoger komt te staan hiermee los je het probleem op voor zowel in en uit.

De uitleg van Rimke is trouwens ook uitstekend en heeft een grote toegevoegde waarde m.b.t. dit probleem( het is vandaag de dag van de complimenten :wink: ) je bent er wel eventjes zoet mee.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur