als ik Hans hierbij even voor mag zijn:
ik wil een aantal redenen opnoemen waarom ik weinig mensen ( tot nu toe ) op Straub zie spelen.
1) als klassiek trompettist zijn er diverse trompetten waar je je aandacht aan dient te besteden, van grote bes tot piccolo in bes, en een klassiek geschoolde trompettist doet maar een beperkte hoeveelheid op bes. ( ik wil Frits Damrow aanhalen, toen ik bij hem op proefles was, 5 jaar geleden (alweer 5 jaar

) 80% van het spelen zal op c trompet zijn ).
Je kan je geld maar een keer uitgeven, dus veel trompettisten uit de klassieke wereld zullen eerder geneigd zijn om de trompet waar ze het meest op spelen te vervangen en ermee te experimenteren dan met een bes. Zoals veel anderen heb ik ervoor gezorgt dat ik een goede bes heb, zodat ik daar geen omkijken naar heb, en de ruimte ( ook financieel heb, om met de andere trompetten te experimenteren.
2) naar mijn oordeel (zuiver subjectief uiteraard ) denk ik dat de Straub bes trompetten voor de meeste klassieke trompettisten wat lastig zullen zijn om aan te wennen, het is een heel ander concept dan wat de meeste klassieke mensen als klassiek ervaren ( het is nog vroeg, dus vergeef mij mijn rare zinnen ). De Straubs die ik probeerde bij Hans waren echt prima instrumenten, maar ik denk dat ik er erg lang over zou doen om de straub te kunnen hebben waar ik hem hebben wil. De c trompet (korte model ) is een ander verhaal, die vond ik wel degelijk erg goed, en leek mij ook zeer geschikt voor klassiek werk, en dan gooi ik het op gebrek aan promotie/bekendheid, en een toch wat conservatieve mentaliteit. Bovendien heeft Straub bij de c trompetten een heftige concurrentie van Hub van Laar, Yamaha en Bach, die het toch ook erg goed doen allemaal.
Let wel: mijn epistel hierboven is zuiver op de gok, want ik kan nu eenmaal niet spreken voor alle klassieke trompettisten, en al helemaal niet voor jazz trompettisten. Toch heb ik het gevoel dat ik hier niet ver naast de waarheid zit.