trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cryogenic freezing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2004 13:03 

Voor elk "behandeld" instrument verkocht met aanzienlijke meerprijs, gaat een deel naar de professionele muzikant (wie bedankt hiervoor?) om te verkondigen "dat behandeld beter is" en de rest is pure winst. Eenvoudig toch !

Maar ik denk over de inwendige gladheid van de buis.... mocht die bij een behandeld instrument beter zijn (wat ten goede komt aan de doorstroming gezien op microschaal minder wervels of stromingsverliezen) dan bij een onbehandeld instrument dan zou dat meetbaar moeten zijn.... tot hiertoe nog nergens een cijfer gevonden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2004 16:45 

In der Beschränkung zeigt sich der Meister

vind ik ook altijd wel een goed advies.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2004 16:46 

perez schreef:
"Geintje"

Stel je hebt een instrument gekocht, je weet niet of deze ooit al door een vorige eigenaar behandelt is geworden.
Hij speelt uiteraard erg lekker anders had je hem niet gekocht, nu laat je hem behandelen.
En per toeval kom je tijdens het behandelen erachter dat hij al behandeld is geweest, zou hij nu beter of slechter spelen, en wat zou je gevoelsmatig gaan voelen , dat hij eerst beter speelde ??

:wink:

It's all in your mind......

Het psychologische effect zou inderdaad wel eens groter kunnen zijn dan het daadwerkelijke technische effect!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2004 17:23 

De discussie laait weer op.
Het hele verhaal is gebaseerd op het wegnemen van spanningen uit het metaal.
Spannigen in matalen kun je meten, zo zou kun je ook het verschil kunnen meten tussen een behandeld en een niet behandeld instrument.
Ook in de auto industrie worden spanningen gemeten in het metaal, met te veel spanning in het metaal heb je kans dat er zomaar een deuk infloept met een windvlaag.
Met te weinig spanning kun je er lichtjes met je duim een deuk indrukken.
De mate van spanning in het metaal is dus van belang en wordt op voorhand gemeten.
Meetmethode m.b.v. rontgendiffractie apparatuur, 1 van de toepassingen met deze apparatuur is het onderzoeken van kristalstructuren in materealen.
Als service engineer werk ik bijna dagelijks met deze apparatuur.
Zie ook mijn verhaal Cyrogenic freezing in "Overige "

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2004 16:57 

Trumpetvos,

Best een leuk verhaal over die spanning en zo, maar het is niet van toepassing op cryogenic freezing. Zelfs al barst een trompet van de spanning, niet letterlijk natuurlijk en of dat erg is laat ik in het midden, na de behandeling met vloeibare stikstof zal die spanning niet verminderd zijn. Thomas Moore is professor of physics aan het Rollins college, ergens in Florida en hij werkt al jaren aan een project om de fysische achtergrond van het bespelen van trompetten te ontrafelen, hij is een wereldautoriteit op dat gebied en als hij stelt dat er geen blijvende structuurveranderingen optreden in het materiaal waarvan een trompet gemaakt is dan kun je er gerust van uit gaan dat dat zo is.
Wil je je eigen bewijs leveren dat jouw theorie wel klopt haal dan bij Adams een armvol behandelde en onbehandelde trompetten van een bekend merk, uiteraard blind gecodeerd, en zoek de verschillen.
Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2004 17:43 

Een collega saxofonist heeft die test gedaan met 2 Selmer tenor saxofoons en vond de behandelde beter klinken. Hij had ze beide gespeeld voordat er 1 behandeld werd en hij merkte duidelijk verschil.

Ik heb 5 profesionele collega's die deze behandeling bij Adams hebben laten doen met hun instrument en ze vonden hem allemaal beter spelen na de modificatie. Mijn trompet van toen (Bach Sterling) was volgens Adams al behandeld en speelde zeer goed. Beter dan 5 onbehandelde Bach Sterlings die ik gespeeld heb.

Misschien is het een placebo effect volgens sommigen, maar ja als het werkt werkt het.

Het is een soort versneld verouderingsproces van het materiaal, volgens mijn ervaring hebben de meeste goede oude trompetten die ik gespeeld heb meer karakter dan goede nieuwe trompetten. Ik denk dat ik het laaste jaar zo'n beetje 50 trompetten heb uitgeprobeerd, van een Bach uit 1925 tot de nieuwste van Laar die voor mijn ogen in elkaar werd gezet.

Ik ben trouwens niet van mening dat elk instrument zo'n behandeling nodig heeft. Als ie goed speelt zou ik het zo laten. Als ie niet goed speelt laat hem dan eerst nakijken op andere dingen en evt. daarna een behandeling geven als je dat nodig vind.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2004 23:02 

Rimke schreef:
Trumpetvos,

Best een leuk verhaal over die spanning en zo, maar het is niet van toepassing op cryogenic freezing. Zelfs al barst een trompet van de spanning, niet letterlijk natuurlijk en of dat erg is laat ik in het midden, na de behandeling met vloeibare stikstof zal die spanning niet verminderd zijn. Thomas Moore is professor of physics aan het Rollins college, ergens in Florida en hij werkt al jaren aan een project om de fysische achtergrond van het bespelen van trompetten te ontrafelen, hij is een wereldautoriteit op dat gebied en als hij stelt dat er geen blijvende structuurveranderingen optreden in het materiaal waarvan een trompet gemaakt is dan kun je er gerust van uit gaan dat dat zo is.
Wil je je eigen bewijs leveren dat jouw theorie wel klopt haal dan bij Adams een armvol behandelde en onbehandelde trompetten van een bekend merk, uiteraard blind gecodeerd, en zoek de verschillen.
Succes!

Meten is weten, de kristal structuren zie je in de oorspronkelijke vorm terug keren na verwarming of bevriezing, kan het ook niet helpen, dit is aan te tonen met rontgendiffractie apparatuur.
Tegen natuur wetten kan ik ook niet vechten.
Vele keren heb ik ook hierover gesproken met proffesoren op verschillende Universiteiten, die mijn verhaal ondersteunen.

Het is inderdaad een versnelde verouderring van het metaal Erik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur