trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Technische ervaring met Adams trompetten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 09:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Technische ervaring met Adams trompetten?
BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 19:09 

Hetman 3 is speciaal voor ventielen met (te) veel ruimte, d.w.z dikke, trage olie. De vraag is dus: zijn die ventielen van jouw toeter nu wel of niet te ruim? Als zij dat niet zijn is de Hetman 3 in ieder geval een goede kandidaat voor je problemen. Hetman 1 of Yamaha light of desnoods Al Cass. proberen lijkt me een te proberen optie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 19:51 

Als de buitendiameter van de ventiel of de binnen diameter van de behuizing niet rond is de kans op stroef lopen ook aanwezig. Beide delen worden gedraaid uit staaf materiaal. On-rondheid is zo te verklaren. Deze is meetbaar. Zouden ze bij Adams moeten kunnen meten.

Als je ventiel te veel speling heeft kan er vocht tussen de beide delen gaan zitten. Olie en water mengen niet. De smerende werking van de olie wordt op deze manier verslechterd. Dit heeft stroever lopen tot gevolg. Dit is gemakkelijk te controleren door de ventiel te verwijderen en te controleren op druppelvorming.

De ventielen olie die ik gebruik is Eco Lube van Alliance. Ik gebruik hem op een nieuwe HVL een oude YAMAHA (±30 jaar)en een Thomann. Werkt op alle drie even goed.

Veel succes.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 21:13 

Hoebahoe schreef:
Als de buitendiameter van de ventiel of de binnen diameter van de behuizing niet rond is de kans op stroef lopen ook aanwezig. Beide delen worden gedraaid uit staaf materiaal. On-rondheid is zo te verklaren. Deze is meetbaar. Zouden ze bij Adams moeten kunnen meten.
.

Ze worden toch nagehoond? Dat levert toch een ronde passing op? 't Lijkt mij dat Baurnfeind ventielblokken netjes afgeleverd worden. Met een beetje nacontrole zouden maandagochtendmodelletjes niet mogen existeren.

Lights-ON schreef:
Uitgewoond lijkt mij ook sterk na slechts een half jaar tijd.
Ik gebruik momenteel de hetman 3 olie en wordt er zo langzamerhand wel enigszins wanhopig van. Dagje 020 Theo ?? Of ben je toevallig ook wel eens in de buurt van Schoonhoven?

Ehh, om heel eerlijk te zijn staat een dagje Schoonhoven niet heel hoog op de prioriteitenlijst.
Maar als Hetman 3 een soort van appelstroop is zou ik 's wat schralers proberen. Wie weet man. Spacefiller maakt ook een versie voor tight valves, dat is Spacefiller rood. Leuk klein flessie. En wat te denken van Superslick Professional Valve Oil......

Als je de tweede pomp uit 't ventielhuis haalt, 't ventiel indruk en de ontstane gaten met je duim dichtdruk en dan aan de leadpipe zuig, heb je dan een vacuum? Zo ja, dan is 't ventiel niet uitgewoond en moet je 't echt gaan zoeken in een ventielolie die blijkt te werken. Zo nee, zou ik toch maar een reisje naar 't zuiden gaan plannen voor een Goed Gesprek met Meneer Miel.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2013 21:47 

De totale compressie van je ventielen kan eenvoudig worden getest door de stempomp van het 1e ventiel er uit te halen.
Alle ventielen indrukken, flink in het mondstuk of leadpipe blazen en tegelijkertijd het bovenste gat afdichten met je duim waar de stempomp zat van het 1e ventiel.
Als het goed is mag jer er geen lucht door kunnen blazen en is alles potdicht.
Is dit niet zo dan is de compressie niet 100%, dit kan komen door slijtage of slecht fabricage.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2013 09:15 

Ik heb gisteren de ventielen eens helemaal schoon gemaakt en overgestapt op een andere olie, nu de Hetman 3 om eens uit te proberen wat dat doet.
Geen succes!! De ventielen lopen nu nog slechter dan ze al deden.
Ook heb ik eens de compressie gecontroleerd door de buis op de eerste pomp eruit te halen en er eens op te blazen. Ik moet toch serieus moeite doen om er een heeeeel klein beetje lucht doorheen te krijgen. Het lijk mij dus dat het met de compressie en dus eventuele slijtage of fabricagefouten wel goed zit.

Wat kan ik verder nog proberen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2013 09:49 
Moderator

Het instrument is een half jaar oud... Dus je hebt nog minimaal 1,5 jaar garantie, als ik me het consumentenrecht goed voor de geest haal.

Terug ermee. Adams zal en moet zorgen dat jij een deugdelijk functionerend product krijgt.

Desnoods probeer je te regelen dat je je reiskosten vergoedt krijgt. Dat zou helemaal superservice zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2013 10:35 

Lights-ON schreef:
Ik heb gisteren de ventielen eens helemaal schoon gemaakt en overgestapt op een andere olie, nu de Hetman 3 om eens uit te proberen wat dat doet.
Geen succes!!

Nee tuurlijk niet, die gebruikte je toch al zonder positief resultaat? Probeer 's Al Cass Fast of Yamaha Light.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2013 11:09 
Moderator

De zinsbouw impliceert volgens mij eerder dat hij hetman 3 nog niet eerder gebruikte. Maar zo vat ik het op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur