trompet.nl > forum > Toon onderwerp - STOMVI-USA S3 en VRII
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 12:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: STOMVI-USA S3 en VRII
BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 12:41 

@Marnix, de Titan had ik al eens eerder bespeeld, maar kwam ik persoonlijk niet zo comfortabel op weg in het hogere register. Maar ik zou zeggen ga lekker even spelen op die S3, VRII en Titan... zelf beleven is veel leuker dan erover 'schrijven'.
Overigens... op de S3 staat 'made in Spain' 8) Wordt niet (meer) in de USA gemaakt.

@Karel, dat filmpje heb ik ook gezien en dan kom je al snel op persoonlijke beleving/smaak terecht. Wat met name in dat filmpje opviel was het gebrek aan 'open doorblazen' in het hogere gebied op die Bach... maar ook hier geldt... een filmpje zegt in principe ook niet zoveel... gewoon zelf gaan proberen... echt veel leuker :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 12:47 
Moderator

De Titan heb ik, van de baas gekregen. 8) Heerlijke toeter.
Maar dus nu een Spaanse uitbreiding van het merk. Tof.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 13:50 

EdoMasseurs schreef:
Maar ik zou zeggen ga lekker even spelen op die S3, VRII en Titan... zelf beleven is veel leuker dan erover 'schrijven'.

Jawel, maar erover lezen is ook leuk, zeker als 't geschreven is door iemand met een aanstekelijke schrijfstijl. Dus ga zo door Edo :D .
Overigens, hoe vond je de VRII?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 13:54 

Ja Edo, je hebt gelijk. Iedereen zal het misschien anders ervaren maar uiteindelijk klink je toch als jezelf. Wat ik begrijp heeft de S3 geen monel ventielen. Dat zie je tegenwoordig niet vaak meer bij nieuwe trompetten. Kostenbesparend denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 14:08 

Karel schreef:
Wat ik begrijp heeft de S3 geen monel ventielen. Dat zie je tegenwoordig niet vaak meer bij nieuwe trompetten. Kostenbesparend denk ik.

Ehhhh, Bauerfeind ventielblokken, die tot de beste ter wereld worden gerekend hebben....... géén monel ventielen. Getzen ventielblokken idem dito.

Ik denk niet dat Stomvi uit kostenbesparend oogpunt voor stainless steal ventielen hedft gekozen. Meer omdat stainless steal ventielen een geweldig alternatief zijn voor Monel.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013 15:02 

@Theo ...dank je wel voor je compliment zeg! :oops:
Hoe vond 'ik' de VRII?... een heel mooi instrument waar heel veel mensen veel mee kunnen, alleen kon ik persoonlijk mijn energie er niet zo goed op kwijt als op de S3. Gisteren nog met Jim Manley gechat en dit was ook voor hem de reden van de switch.
De stembuis van de VRII waar ik op blies was ook anders (rond) ten opzichte van de S3... het verbaasde mij overigens dat ik ooit nog op een semi-vierkante stembuis zou gaan spelen (altijd voorkeur voor rond gehad), maar in combinatie met deze S3 leadpipe werkt het als een trein... of een uh... bullit-train eigenlijk 8)
Maarrr... nu moet je wel weten dat er voor de VRII meerdere opties mogelijk zijn, zoals andere stembuis (ook semi-vierkant), standaard of light-weight finish, grotere beker (op aanvraag)... bovendien zullen mijn criteria zeker niet dezelfde zijn als die van een ander. Grappige bijkomstigheid (voor mij) was dat de S3 nog iets goedkoper is dan de VRII. Dus, ja, dat gaat waarschijnlijk toch een reisje Lijnden worden kerel :)

@Karel, of een keuze voor ventiel materiaal specifiek aan kostenbesparing is toe te wijzen weet ik niet zo zeer. De 1 zweert bij Monel, de ander bij Nickel en weer een ander bij Stainless... zoals je weet hebben ze alle drie hun eigenschappen... en ook hier weer duizend meningen... 1 zoekopdracht en je vind ook een lijstje waardoor je juist voor stainless (S3) zou willen kiezen:
Longevity- 1) stainless 2) Monel 3) nickel
Action - 1) stainless 2) nickel 3) Monel
Likeliness to hang(worst first) 1) Monel 2) nickel 3) stainless
Maar ja, even verderop weer hele andere meningen...dus tsja, zeg het maar?
1 ding weet ik wel... ventielen maak ik mij nooit zo'n zorgen om... het gaat mij om de totaal plaat. Uiteraard wel belangrijk dat de ventielen goed 'lopen'... (en dat doen ze :) ) voor iedere ventiel soort geldt natuurlijk de bekende open deur; regelmatig schoonmaken... (ook de binnenkant van het ventiel huis).
De trompetten die vandaag de dag gemaakt worden zullen menigeen overleven, dus ook hier geldt weer... lekker spelen... goed luisteren... en kijk waar je het meeste speelplezier aan beleefd... kan ik doen wat ik wil? Voel of bemerk ik beperkingen? Etc. etc.

Lekker spelen en vergelijken dus... en mocht je serieus aan het zoeken zijn... maak gebruik van de enorme hoeveelheid te vergelijken materiaal hier in NL.
We hebben hier eigenlijk alle merken ter beschikking c.q. vertegenwoordigt door diverse fabrikanten en dealers binnen 1 klein landje... zo'n enorme luxe, dat ik mij weleens afvraag in hoeverre wij ons dat realiseren?
Maak er gebruik van... :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 11:27 

Dat is helder Edo. V.w.b. uitzoek in soorten trompetten heb je zeker gelijk. We hebben hier ongelofelijk veel keus. Wat mij wel opvalt dat veel trompettisten toch vaak gewoon bij hun "oude" Bach o.i.d. blijven. Ze proberen wel veel maar uiteindelijk zie je ze toch weer op hun oude vertrouwde toetertje. Kijk b.v. naar de gasten uit het Metropole. het is toch vaak gewoon Bach, Calicchio en Yamaha. Hetzelfde geldt voor mondstukken. Het is heel vaak Bob Reeves en Bach. En er zijn tegenwoordig toch ook behoorlijk wat andere exotische merken. Ik heb wel eens begrepen dat de doorsnee trompettist redelijk conservatief is en vasthoud aan het vertrouwde. Maar het blijft leuk om af en toe eens wat anders te proberen natuurlijk... :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 11:48 

Dat conservatieve valt wel mee, als ik zo om me heen kijk onder mijn Ned. collega's. Ik kom toch heel wat van Laar instrumenten tegen de laatste tijd. Kijk maar naar Rik Mol, Eric Vloeimans, Wim Both, Jan Oosthof, de Miller sectie, Angelo Verploegen, Ack van Rooyen, etc. Daarnaast speelt bijv. Ruud Breuls op Eclipse instrumenten en Jan van Duikeren op een Kanstul Mariachi om nog eens een paar andere merken te noemen.

Er zijn nog wel een paar die nog op hun oude Calicchio spelen of op een vintage Bach of Conn. Daarnaast zie ik nu ook GR mondstukken voorbijkomen bij wat collega's i.p.v. Reeves mondstukken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur