Zelfde vraag als Marnix: waarom is zilver zo belangrijk. Als het antwoord is dat dat verplicht bij de harmonie is of zo, OK.
De verschillen tussen dezelfde trompet in zilver of in epoxy-lak zijn minimaal.
De Yamaha's Bobby Shew zijn bedoeld in lak, BS vond zilver erop niks.
Ik sluit niet uit dat als je je embouchure volledig op orde hebt en een redelijke effective range dat mensen met een ontwikkeld gehoor ENIG verschil tussen zilver en lak kunnen onderkennen. Zilver zou dan net iets helderder KUNNEN zijn. Lees het verhaal van Renold Schilke (Schilke loyalist) er maar eens op na.
Voor jou als beginner zal het toch nog wel een tijdje duren voor je aan dit soort nuances toe bent.
Overigens heb ik ooit op internet een wetenschappelijk (via oscilloscopen e.d.) onderzoek gelezen naar de meetbare verschillen tussen verschillende finishes op blaasinstrumenten en daar kwam uit dat het enig verschil maakte bij pp en p maar niet meer bij f en ff(f). Zal eens proberen het weer te vinden.
De 4335 van Yamaha is wel een aardig ding, ziet er ook wel goed uit maar is toch (volgens mij) een gewoon goedkoop studentenframe met een wat luxer goldbrass bekertje erop. Eigenlijk te duur dus, toch een beetje het probleem van intermediates, zie The Trumpetgearhead:
http://www.dallasmusic.org/gearhead/New ... Guide.htmlIkzelf zou een 2e hands prof trompet kopen voor dat geld (b.v. die prachtige 22B van Theo, die zou prachtig in een koffer passen samen met mijn frostsilver 80A uit 1942, zou mooi plaatje zijn maar ja, ik wacht op een Selmer GP, dat gaat voor) ) maar Marnix heeft absoluut gelijk dat je dan een beetje in die handel moet zitten, er wordt daar idd veel leergeld betaald. Leraar laten doen.
Overigens kan ik me nog herinneren dat Hans van Brassimport hier ooit eens gesteld heeft dat de Arnold en sons trompet de beste lowbudget toeter was om nieuw te kopen.