trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet kopen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 16:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trompet kopen
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 11:46 

Dankjewel allemaal! Ja frans heeft een erg fijne winkel, ik laat al mijn saxen daar altijd maken. Super service, wel staat hij erom bekend redelijk duur te zijn met occasions. En het zilver is i.v.m. eisen inderdaad echt een pre, de staat hoeft echter niet SUPER te zijn. Ik zie wel wat het brengt maar ik moet wel zeggen dat als ik voor 500 de yamaha 4 series tweedehands koop, ik toch liever toch nog wat bijleg en een nieuwe zou kopen op thomann.de voor 685... :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 13:26 

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe jij je geld besteed. Nieuw kopen is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan weet je dat je er op gaat afschrijven.
Toevallig zie ik net dat er een Yamaha 4335G te koop staat op marktplaats: http://muziek.marktplaats.nl/blaasinstr ... 4335g.html

Die is weliswaar niet verzilverd, maar het is met een vraagprijs van €300,- slechts de helft van wat je nieuw kwijt zou zijn. Hij ziet er netjes uit en lijkt ook behoorlijk compleet te zijn. Mocht de toeter toch niet bevallen, dan kun je hem voor hetzelfde bedrag weer doorverkopen.

Laat je overigens niet opjagen. Alleen kopen als het instrument je aanstaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 14:02 

Wow, dankjewel voor de advertentie zoiets is wel wat ik zoek, alleen dan inderdaad zilver. Heel misschien over na denken om dat toch minder zwaar te laten wegen aangezien ik dat zilver pas over lange tijd nodig heb. :roll:

Probleem is dan alleen dat ik dat geld nu nog niet heb (student) denk dat ik een van m'n mindere basgitaren ook maar eens op internet zet met versterker zal samen ook nog wel wat geld opbrengen. Maar dacht ik begin op tijd met de zoektocht! Ik spraak vandaag iemand over de 4335 en die vertelde mij dat deze minder geschikt was voor lichte muziek, is dit waar of is dit onzin? Ben eigenlijk op zoek naar een trompet waarbij ik zowel in een harmonie als in een kapel zou kunnen spelen.

Echt een superleuk forum, met goede antwoordgevers en wat ook leuk is dat je merkt dat op dit forum ook een 'oude garde' mensen die allang trompet spelen actief is. Het helpt me veel en het motiveert! Dat wou ik nog even kwijt!

EDIT: Die advertentie leek me zo mooi... Maar zilver is na enig nadenken toch het verstandigst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 22:42 
Moderator

Waarom is zilver zo vreselijk belangrijk voor je?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 08:03 

Zelfde vraag als Marnix: waarom is zilver zo belangrijk. Als het antwoord is dat dat verplicht bij de harmonie is of zo, OK.
De verschillen tussen dezelfde trompet in zilver of in epoxy-lak zijn minimaal.
De Yamaha's Bobby Shew zijn bedoeld in lak, BS vond zilver erop niks.
Ik sluit niet uit dat als je je embouchure volledig op orde hebt en een redelijke effective range dat mensen met een ontwikkeld gehoor ENIG verschil tussen zilver en lak kunnen onderkennen. Zilver zou dan net iets helderder KUNNEN zijn. Lees het verhaal van Renold Schilke (Schilke loyalist) er maar eens op na.
Voor jou als beginner zal het toch nog wel een tijdje duren voor je aan dit soort nuances toe bent.
Overigens heb ik ooit op internet een wetenschappelijk (via oscilloscopen e.d.) onderzoek gelezen naar de meetbare verschillen tussen verschillende finishes op blaasinstrumenten en daar kwam uit dat het enig verschil maakte bij pp en p maar niet meer bij f en ff(f). Zal eens proberen het weer te vinden.
De 4335 van Yamaha is wel een aardig ding, ziet er ook wel goed uit maar is toch (volgens mij) een gewoon goedkoop studentenframe met een wat luxer goldbrass bekertje erop. Eigenlijk te duur dus, toch een beetje het probleem van intermediates, zie The Trumpetgearhead:

http://www.dallasmusic.org/gearhead/New ... Guide.html

Ikzelf zou een 2e hands prof trompet kopen voor dat geld (b.v. die prachtige 22B van Theo, die zou prachtig in een koffer passen samen met mijn frostsilver 80A uit 1942, zou mooi plaatje zijn maar ja, ik wacht op een Selmer GP, dat gaat voor) ) maar Marnix heeft absoluut gelijk dat je dan een beetje in die handel moet zitten, er wordt daar idd veel leergeld betaald. Leraar laten doen.
Overigens kan ik me nog herinneren dat Hans van Brassimport hier ooit eens gesteld heeft dat de Arnold en sons trompet de beste lowbudget toeter was om nieuw te kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 09:57 

Dankjewel, het zilver is inderdaad een vereiste voor een groep waar ik in de toekomst ook over zou willen schakelen op trompet. Ik praat hier wel over een tijdsbestek van 2-3 jaar. :roll:

Dus misschien toch maar voor 2 trompetten gaan in de toekomst? Want eigenlijk zoek ik voor nu een trompet voor lichte muziek, en voor in de toekomst is eigenlijk een ''klassieke'' trompet. Als ik het zo om me heen hoor is dit op een trompet toch minder te doen. Dus jullie halen me eigenlijk over om nu niet op het zilver te letten maar over 3 jaar een goede extra trompet voor het klassiek te kopen.

Ik hou van oude instrumenten dat is geen probleem, de sax waar ik het lekkerste ooit op heb geblazen was meer dan 40 jaar oud (mits goed onderhouden). Maar vind het erg eng om zo'n oude trompet te kopen. Wel is het natuurlijk leuk als je eerste trompet er ook nog wel een beetje leuk uit kan zien, echter is een goed onderhouden oude trompet erg mooi om te zien in mijn ogen.

Kwam hier met een concrete vraag, heb er voor mezelf alleen maar meer vragen bijgekregen maar dit is helemaal niet erg. Het is voor mij best een investering dus heb er de tijd voor genomen!

MvG Pascal de Nijs

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 10:52 

OK, dat zilver is duidelijk.
Even ter verduidelijking: er bestaan eigenlijk geen typische trompetten voor lichte of klassieke muziek. Wel is het zo dat de ene trompet voor een bepaald genre wat meer geschikt is. Met name de zg leadtrompetten vormen een soort categorie. Maar je kunt op een leadtrompet zoals de Calicchio 1S/2 ook prachtige solo's spelen. Op een goede allrounder kun je met evt. wat cup- en/of backborewisselingen een heel eind komen in heel verschillende settingen.
Hoe weinig het allemaal zegt blijkt wel uit het feit dat Frits Damrow bij het KCO een tijd op de Bobby Shew 8310Z (gelakt dus) speelde. (nu geloof ik op de 8335SEU).
Het bezitten van twee trompetten is een relatieve luxe. Of je hebt twee vergelijkbare, het backup systeem. Of je hebt twee flink verschillende voor verschillende doeleinden. Als je prof bent kun je eigenlijk niet buiten een back-up.
Maar ja, ik heb o.a. 2 heel goede cornetten, een Adams flugel, een Yamaha 6345 trompet en een Selmer B700 largebore trompet. Nadat ik voor de Selmer de juiste mondstukcombinatie had gevonden speel ik nog uitsluitend op die trompet. De rest kan er niet aan tippen. Misschien dat alleen de flugel in de toekomst nog wat uren gaat maken. Ben bang dat de rest van mijn collectie nu wat museaal geworden is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 10:57 

Oke dankjewel! Dat zilver laten we nu even als een klein pluspunt. Even alles op een rijtje tot nu toe:

+ zilver is een plus, geen verplichte
+ over het algemeen ga ik dus voor een 2de hands
+ een goed bijbehorend mondstuk is ook belangrijk
+ Ik ben dus op zoek naar een trompet met een heldere klank en waarmee makkelijk de juiste toon te halen is

Ik ben me aan het oriënteren op allerlei websites en winkels, als iemand iets leuks tegenkomt even melden is leuk!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur