pascaldenijs@me.com schreef:
Okee dankjewel voor de info! Ja snap dat er veel verschil in zit, de 1 1/2 C waar ik op blies van de week is ook van bach.
Oké, dan heb ik niets gezegd. Ik dacht dat de 7C een Yamaha mondstuk betrof, maar dat was dus niet zo. In dat geval is de diameter van de Bach 7C kleiner dan de 1:1/2C.
Citaat:
Ik snap dat ik voor 500 euro geen fantastische trompet zal kunnen vinden, is bij saxofoon ook zeker niet het geval. Maar ik wil ook niet een van mijn saxen hoeven te verkopen (zou zeer doen), en financieel gaat het de komende tijd niet anders (student).
Als student zijnde begrijp ik je volkomen. Met een beperkt budget wil je toch een fatsoenlijk instrument zien te krijgen. Zelf ben ik van mening dat je beter iets meer geld kunt uitgeven aan een goed instrument waar je met plezier op speelt, dan dat je iets te weinig uitgeeft aan een ding waar je je aan gaat ergeren.
Voor 500 euro kun je nieuw geen instrument vinden waar je jaren plezier van gaat hebben. Daarom kun je jouw geld beter investeren in een gebruikt doch goed instrument. Met jouw budget moet je absoluut een goed tweedehands exemplaar kunnen vinden.
Dat heb ik zelf ook gedaan en mijn keuze viel toen op een Yamaha 4335GS. Andere merken binnen mijn budget die ik toen probeerde waren duidelijk minder. De kwaliteit van deze Yamaha toeters is zeer consistent. Bij sommige merken heb je veel variatie in kwaliteit, waardoor je hele slechte exemplaren kunt treffen als je pech hebt. Dat valt met deze Yamaha's wel mee. Ze worden vaak ook aanbevolen door docenten aan leerlingen, omdat ze een goede prijs / kwaliteitsverhouding hebben en je er niet snel een miskoop aan doet. Vanwege die goede reputatie zijn ze populair op de tweedehandsmarkt en dus waardevast. Mocht je hem over enkele jaren willen verkopen, dan kun je er ongeveer hetzelfde bedrag voor terugvragen als wat je er nu voor neerlegt.
Kortom, het leek mij toen een verstandige investering en ik sta nog steeds volledig achter die keuze.

Het belangrijkste is uiteraard wat je er zelf van vind. Ga proefspelen en proberen of de toeter je bevalt, want jij moet er uiteindelijk op spelen. Het is wel handig om iemand mee te nemen die kundig is en kan luisteren hoe je klinkt op het instrument.
Heel veel succes met je zoektocht!